سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش مهر از یک پرونده میراثی ثبت جهانی پیاده روی اربعین در انتظار پاسخ روشن عراق

گزارش مهر از یک پرونده میراثی ثبت جهانی پیاده روی اربعین در انتظار پاسخ روشن عراق

به گزارش تور مسافرتی عراق هنوز همکاری خویش را برای ثبت جهانی پرونده میراث ناملموس اربعین آغاز نکرده است تا ایران بتواند این پرونده را به صورت چند ملیتی به یونسکو ارسال نماید.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، رویداد جهانی اربعین یکی از رویدادهای مهمی است که طبق سنت عراقی ها هر زائری در روزهای نزدیک به اربعین از هر منطقه ای راه را پیاده تا حرم امام حسین (ع) طی می کند. از کشورهای دیگر هم جهت شرکت در این رویداد به کشور عراق سفر می کنند تا در راه پیاده روی همراه با مردم ملت های دیگر قرار گیرند. در ایران هم از آنجائیکه کشوری شیعه است علاقه مندان زیادی هر سال نزدیک به روز اربعین در این پیاده روی شرکت می کنند برای حضور در این مراسم، مردم ایران هم آیین های خودشان را دارند از بدرقه زائر تا همراه شدن زائر در راه پیاده روی، عزاداری ها و حتی استقبال از او هنگام برگشت. رویداد عزاداری روز اربعین رویداد جهانی به شمار می آید چون که حدود ۲۰ میلیون نفر از شیعیان جهان از هر کشوری در آن شرکت می کنند. دبیر کل جمعیت هلال احمر پیشبینی کرده امسال بیشتر از ۳ میلیون نفر از ایران در اربعین حسینی شرکت خواهند کرد. به علت همین استقبال زیاد از جانب ایران است که مسؤلان میراث فرهنگی تصمیم گرفته اند تا این رویداد را با کمک عراق در لیست رویدادهای یونسکو جهانی کند. آذر ماه سال ۹۴ مسعود سلطانی فر رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت اظهار داشت: اربعین بعنوان بزرگترین تجمع مسلمانان در کربلای معلی و یکی از مکان های زیارتی مهم جهان که به لحاظ معنوی، مسیرهای زیارتی و پیاده روی، سابقه طولانی، آیین و مراسم های ویژه با خاطرات مربوطه در طول تاریخ اهمیت و ارزش ویژه و بی بدیلی پیدا کرده است. این شور، شوق و معرفت حسینی در تجمع میلیونی امروز تبدیل به یک رزمایش با عظمت برای پیروان و علاقه مندان اباعبدالله الحسین ضد السلام در بین مسلمانان و همه افراد آزادی خواه جهان شده است و آیین و مراسم با عظمت آن یک رویداد بی نظیر و معنوی جهانی را رقم زده است.
سلطانی فر بیان کرد: پرونده میراث معنوی(ناملموس) این مراسم و مسیر زیارتی در سطح ملی و جهانی به صورت مشترک با کشور عراق، شامل تمامی راه ها و محورهای زیارت در راه خسروی، مهران، چذابه و شلمچه و استان های مرزی به همراه تمام آیین های و مراسم های مربوطه و تمام اتفاقات معنوی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده خواهد شد. این میراث معنوی با عظمت که به لحاظ مفهوم و مفهوم و به لحاظ آیینی، با اشتیاق و شور روز افزون، یکی از بی نظیرترین میراثهای معنوی زنده بشری را رقم زده است. حفظ این میراث پرارزش در جنبه های مختلف بخصوص به لحاظ سنت های فرهنگی و دینی و اهمیت ملی و جهانی آن در چارچوب پرونده ای جامع و مصور ابتدا در سطح ملی و سپس با کمک کشور عراق به صورت مشترک در سطح جهانی برای ثبت در یونسکو ارائه خواهد شد.
مرداد سال ۹۵ سلطانی فر از ثبت ملی مراسم و راهپیمایی اربعین حسینی به صورت ناملموس اطلاع داد. چندی قبل هم، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از توافق دو کشور برای تشکیل پرونده مشترک «اربعین» برای ثبت در یونسکو اطلاع داد و اظهار داشت: این پیشنهاد از جانب ایران مطرح شده و مدت ها بود که پیگیر تشکیل این پرونده برای ثبت در یونسکو بوده است. حالا با عراق توافق شده این پرونده، مشترک برای ثبت در لیست جهانی یونسکو تشکیل گردد. در این مدت افراد زیادی درباره پرونده اربعین اظهارنظر کردند. سیدمحمدصادق طباطبایی نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه ثبت جهانی راهپیمایی اربعین برای انتقال هدف و فلسفه اربعین لازم است، گفته: متأسفانه رسانه های غربی اجازه نمی دهند، این حرکت عظیم مردمی در کشورهای شان بازتاب خبری داشته باشد، اما با ثبت جهانی آن جهانیان از ماهیت راهپیمایی اربعین حسینی آگاه خواهند شد. با گذشت چند سال از زمان وعده ثبت جهانی اربعین باید اظهار داشت که هرسال محدودیت هایی برای ثبت پرونده های ناملموس کشورها توسط یونسکو بوجود می آید اماهمچنان رسیدگی به پرونده های چند ملیتی و مشترک زودتر انجام می شود. اما مشکلی که حالا برای ثبت جهانی اربعین وجود دارد نه این محدودیت هاست و نه مخالفت یونسکو با این آیین ها بلکه کشور عراق باید این آمادگی را برای تهیه پرونده داشته باشد. در اینباره، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به خبرنگار مهر اظهار داشت: عراق باید به ما در اینباره جواب بدهد تابحال نتوانسته ایم پاسخ روشنی بگیریم چون باید این پرونده با همکاری و مشارکت آنها نوشته شود. از جانب دیگر برخی مطرح می کردند که یونسکو در مخالفت با این آیین برآمده اما این مورد را طالبیان تکذیب نمود و اظهار داشت که ما قبلا هم پرونده مراسم مشهد اردهال را ثبت جهانی کرده ایم. ما می خواهیم این همدلی و مشارکت مردم را در جهان ثبت نماییم. از مراسم پیاده روی و برگزاری موکب ها و همه آیین های این پیاده روی معنوی. در این پرونده آیین زیارت رفتن تا کربلا برای ایام اربعین و عزاداری را درج خواهیم کرد بخشی از این آیین در ایران است و بخشی هم در عراق. ازاین رو عراق باید برای تکمیل این پرونده به کمک ما بیایند.