سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش تور مسافرتی نفوذ صنایع دستی به مجتمع های تجاری، ایجاد سرایی برای هنرمندان

گزارش تور مسافرتی نفوذ صنایع دستی به مجتمع های تجاری، ایجاد سرایی برای هنرمندان

تور مسافرتی: سرای هنر ویژه صنایع دستی در حالی به یکی از طبقات مجتمع تجاری میدان فردوسی نفوذ کرده که هنوز بازدیدکننده زیادی ندارد، با این وجود هنرمندان از اینکه چنین فضایی در اختیار دارند، راضی هستند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، تیر ماه امسال یکی از طبقات بزرگترین مجتمع های تجاری میدان فردوسی به هنرمندان صنایع دستی تعلق گرفت هنرمندانی که تا قبل از این در خانه های خود کار می کردند اما همواره صنایع دستی تولیدی آنها جزو فاخرترین صنایع دستی و هنرها بوده است حالا ۱۲۰ هنرمند در فضای ۵ هزار متر مربعی در این مجتمع تجاری دور هم جمع شده اند و با کمک مدیر مجموعه و محمدعلی حمزییان سرای هنر را شکل داده اند. اینجا تنها یک فروشگاه نیست بلکه کارگاه هم هست. با این وجود اما هنوز مشتری های زیادی به اینجا بازگشت نمی کنند شاید چون شناخته شده نیست و کسی تا طبقات بالای یک مجتمع تجاری برای دیدن صنایع دستی نمی رود آن هم تنها با وجود یک بنر که این سرای هنر را بیرون از مجموعه معرفی کرده است. شهریور ماه امسال معاون صنایع دستی کشور به همراه مدیران کل این سرا را افتتاح نمود و خواستند تا آنرا یکی از عملکردهای خود بدانند. عملکردی که نقشی در آن ندارند جز حمایت معنوی!
اما چند روز پیش یکی از اتحادیه هایی که در حوزه صنایع دستی هم مشغول به کار است، برخی از این کارگاهها را تعطیل کرد و از اداره اماکن برای آنها حکم پلمپ گرفت. چونکه از آنها مجوز دریافت نکرده بودند. ولی معاونت صنایع دستی استان تهران پا پیش گذاشت و اعلام نمود که مقصر این اداره بوده که در ارائه مجوز تعلل کرده و گرنه همه آنها مجوز فعالیت از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را دارند. با این وجود هنرمندانی که در این سرا مشغول به فعالیت هستند، از اینکه فضایی را متعلق به خودشان دارند خرسندند. جمالپور که ساخت و مرمت ساز را بر عهده دارد می گوید: تا قبل ار این در خانه کار می کردیم حالا اینجا آمده ایم و در کنار هنرمندانی هستیم که قدر صنایع دستی را می دانند.ثریا رودگریان هنرمندی که خراش روی مس را ابداع کرده در این زمینه به خبرنگار مهر درباره اینکه به نظر میرسد سرای هنر بازدیدکننده ای ندارد می گوید: مشتری های ما لازم نیست تنها به اینجا بیایند بسیاری از آنها سفارش کار می دهند و یا از جاهای دیگر مشتری خودمان را داریم. در این میان فروشگاهی نیز به تولیدات هنرمندان سندرم داون اختصاص پیدا کرده است تمام تولیدات آنها در این فروشگاه توسط خودشان و با همراهی خانواده هایشان به فروش می رسد آنها عضو انجمن سندرم داون هستند که توانسته اند به توانایی تولید هنرهایی همچون گلدوزی، ساخت عروسک، نقاشی روی پارچه و… برسند.
حمزییان مدیر سرای هنر طرح ایجاد فضایی برای هنرمندان صنایع دستی را به مدیر مجتمع تجاری داد تا هنرمندان یک جا جمع شوند. چون دو سال پیش این بخش از مجتمع در اختیار طلافروشان بوده اما استقبالی از آن نشد به این علت که غرفه بندی ها برای فروش طلا و جواهرات مناسب نبود. حالا اما می توان از این غرفه ها برای ایجاد کارگاههای زنده تولید صنایع دستی بهره برد و هر بخش از آنرا به هنرمندی داد تا همان جا هنر دستش را تولید نماید. حالا هم افراد یا در حال حکاکی روی سنگ هستند و یا در حال تعمیر سازهای موسیقی و یا فرش بافی و نقاشی، حکاکی روی مس و غیره.
او می گوید: قراردادهای ما با هنرمندان یک ساله است آنها در واقع متری ۲۰ هزار تومان حق شارژ می دهند و ۲۰ درصد نیز از محل فروش خود به مجموعه واریز می کنند. دراینجا کسی پول نقد به مغازه دار و هنرمند نمی پردازد در واقع صندوقی وجود دارد که هر خریدار به آن مراجعه نموده و هزینه خریدش را می پردازد. او ادامه می دهد: مسئول مجتمع به هنرمندان این قول را داده که در صورت استقبال، تا دو سه سال دیگر همین قرارداد را ادامه بدهد و این طبقه از مجتمع همواره به هنرمندان صنایع دستی تعلق داشته باشد.

منبع: