سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
لبخند سوئیس به ایران زیر بار تحریم

لبخند سوئیس به ایران زیر بار تحریم

تور مسافرتی: سفر سوئیسی ها به ایران همانند سایر کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام کاهش داشته است. با این وجود درست در روزهایی که پرونده تازه ای در امتداد سیاه نمایی ایران باز شده، سوئیس پای مذاکره با کشورمان نشست و تفاهم نامه ای را امضا کرد که در چهار دهه گذشته بین دو کشور برقرار نشده بود.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که اخیرا سفری به سوئیس داشته است، در گفت و گو با ایسنا درباره تعاملات تازه گردشگری ایران با برخی کشورها، توضیح داد: با عنایت به فضایی که با خروج آمریکا از برجام به وجود آمد و ریزشی که در گردشگران کشورهای غربی تجریه کردیم، تصمیم گرفتیم برای جبران و تغییر وضعیت، با بازارهای مستعد که کمتر تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار می گیرند، وارد تعاملات گسترده تر شویم، سوئیس همچون این کشورها بود. ما دنبال بازارهایی بودیم که بطور مستمر جایگزین کشورهایی شوندکه در سال های اخیر ریزش گردشگران آنها در ایران بیشتر بوده است.
او افزود: درحال حاضر بیشتر مطالعات و تمرکز بازاریابی گردشگری ایران علاوه بر کشورهای اروپایی، شبه قاره هند است. معتقدم این شبه قاره که متشکل از کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش است با جمعیتی بیشتر از یک میلیارد و ۷۰۰ هزار نفر که بیشتر از ۳۰ میلیون نفر آنها شیعه دوازده امامی هستند، بازار پر قدرتی بشمار می رود. ما حتی خیلی جدی مایل به کار در بازار افغانستان هستیم.
وی ادامه داد: درست است همه کشورهای شبه قاره هند ثروتمند نیستند اما دلیل نمی گردد که اصلا جمعیت ثروتمند و یا توریست نداشته باشد و نتوان روی آن سرمایه گذاری کرد.
تیموری اظهار داشت: در حوزه اروپا نیز علاوه بر ارتباط هایی که با سوئیس و اتریش برقرار شده است دنبال گسترش ارتباط هایی با کشورهایی همچون دانمارک و سوئد هستیم.
او افزود: سوئیس یکی از کشورهایی بود که در سال های گذشته با وجود نوسانات سیاسی، همواره به ایران گردشگر فرستاده است، به اضافه این که مردم آن شناخت خوبی از ایران دارند. از طرفی، سوئیس در حدود هشت میلیون نفر جمعیت داد که بیشتر از ۹۱ درصد آنها در سال دست کم سه سفر انجام می دهند که یک سفر آنها به خارج از این کشور اختصاص دارد و دو سفر دیگر معمولا در داخل کشور انجام می شود. مردم این کشور از نظر رفاهی سطحی بالا دارند و همچون گردشگر هایی به شمار می آیند که هزینه کرد بالایی هنگام سفر دارند.

معاون گردشگری با اشاره به یادداشت تفاهمی که بین دو کشور به امضا رسید، اظهار داشت: یک سال پیش در تهران دیداری با نمانیده گردشگری سوئیس داشتم که ارتباط ها ادامه پیدا کرد تا این که در حاشیه اجلاس کمیسیون همکاریهای اقتصادی دو کشور، سند همکاری بین بخش گردشگری ایران و سوئیس به امضا رسید. روابط گردشگری دو کشور در سال های دور بسیار پر قدرت بود اما دست کم در چهار دهه اخیر هیچ یادداشت تفاهمی بین دو کشور وجود نداشت و چارچوب همکاری ها در این زمینه مشخص نبوده است.
تیموری افزود: برای این سند همکاری بازه زمانی تعیین نشده و حتی اشاره شده در ادامه این تفاهم، اسناد مهم تر و برنامه های عملیاتی تری بین دو کشور مبادله شود. این سند چارچوب همکاریهای دو کشور را مشخص می کند تا روابط و تعاملات گردشگری بین ایران و سوئیس منسجم تر شود.
وی به جزئیات بیشتر این تفاهم نامه اشاره نمود و اضافه کرد: در این تفاهم نامه دو دولت متعهد شدند بخش خصوصی و دولتی را برای توسعه همکاریهای گردشگری تشویق کنند و مقررات و قوانین جاری، آمار و ارقام در حوزه گردشگری، تجارب و موفقیت های دو کشور در ارتقاء کیفیت خدمات گردشگری را با یکدیگر تبادل کنند. در حوزه های مختلف آموزش و پژوهش نیز مقرر شد موسسات برای همکاریهای آموزشی تشویق شوند و جهت شرکت در نمایشگاه ها و رویدادهای گردشگری دو کشور مشارکت کنند.
معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همین طور به برگزاری نشستی با اعضای اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در شهر زوریخ اشاره نمود و آنرا فرصتی برای معرفی ایران دانست و اظهار داشت: تجار و بازرگانان سوئیس ذهن شان بر این بود که ممکنست در شرایط تحریم، گردشگری ایران افت پیدا کرده باشد اما ارائه آمارها در این بخش، وضعیت امیدوارانه ای را برای آنها ترسیم کرد.
او با اشاره به نظر مقامات سوئیس درباره تداوم همکاری ها با ایران در شرایط تحریم، اظهار داشت: در مقدمه یادداشت تفاهم گردشگری ایران و سوئیس صراحتا ذکر شده گردشگری ابزاری برای تفاهم میان ملت ها و آشنایی و شناخت بیشتر از پیش و عمیق سازی روابط دو ملت است، بدین سبب مصمم هستیم همکاری ها را توسعه دهیم و آنرا حفظ نماییم. ما مطمئنیم با افزایش رفت و آمد گردشگران ارتباط با سایر کشورها عمیق تر می شود.
تیموری افزود: در جریان این سفر بازدیدی از ساختار اداری گردشگری سوئیس صورت گرفت که همزمانی آن با تعریف ساختار و تدوین چارت گردشگری در وزارتخانه جدید می تواند تجربه مفید و کاربردی باشد. همین طور در یک برنامه یک روزه بازدید فنی از توانمندی های گردشگری یک مقصد ویژه در این کشور خصوصاً در بخش حمل و نقل آن انجام شد و در جریان هماهنگی بین دستگاه ها قرار گرفتیم. تجربیات گردشگری سوئیس و جایگاهی که گردشگری آن در درآمدزایی و اشتغالزایی این کشور دارد می تواند برای ایران مفید باشد.
سوییس در سال ۲۰۱۶ تنها از بخش های هتلداری، رستورانداری و حمل و نقل ۲۰.۳ میلیارد فرانک درآمد بدست آورد. سفر توریستهای خارجی از سوییس در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۶ میلیارد فرانک معادل ۴/۴ درصد درآمد صادراتی این کشور بود. درآمد حاصل از سفر توریستهای خارجی که به این کشور در سال ۲۰۱۷ نیز بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار بود.
در سال ۲۰۱۶ گردشگری در سوئیس بالغ بر ۱۶۵ هزار شغل مستقیم ایجاد کرد که برابر با ۳/۳ درصد کل اشتغال در این کشور بوده است.
آمارهای بخش گردشگری سوئیس نشان میدهد بیشترین سفر مردم این کشور در سال ۲۰۱۶ بیشتر به کشورهای همسایه همچون آلمان، ایتالیا و فرانسه بوده و ۲۱ درصد به سایر کشورهای اروپایی و ۸ درصد هم به خارج از اروپا سفر کرده اند. سوئیسی ها بیشتر برای گذران تعطیلات و تفریح از کشورشان خارج می شوند.
سوئیس همین طور در زمینه حمل و نقل، گردشگری کوهستان و تجهیزات تله کابین و ورزش های کوهستانی کشوری پیشرو بشمار می رود.

منبع: