سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سفیر قزاقستان در ایران: امضای تفاهمنامه درباره ویزا

سفیر قزاقستان در ایران: امضای تفاهمنامه درباره ویزا

به گزارش تور مسافرتی سفیر قزاقستان در ایران از امضای تفاهم نامه ای درباره تسهیل صدور روادید برای ایرانی ها اطلاع داد و اظهار داشت: در نظر داریم تا دعوتنامه را حذف کرده و برای هر سه توریست ایرانی یک ویزای گروهی صادر نماییم.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نشست خبری سفیر کشور قزاقستان در ایران ظهر روز شنبه ۲ اذرماه در محل سفارتخانه این کشور برگزار گردید. در این جلسه Askhat Orazbay «اسخت اورازبای» سفیر قزاقستان در ایران درباره جشن روز ملی این کشور بیان کرد: روز ششم آذرماه همزمان با ۲۷ نوامبر روز ملی قزاقستان یعنی ۲۸ مین سالگرد استقلال این کشور را جشن می گیریم. البته طبق تقویم، روز ۱۶ دسامبر روز ملی قزاقستان است ولی ما آنرا زودتر برگزار می نماییم چون بعضی از سفارتخانه ها در روزهای کریسمس تعطیل می شوند.
وی همینطور درباره برنامه های توریسم کشور قزاقستان اظهار داشت: ایران و قزاقستان رابطه گردشگری کمرنگی دارند ولی دولت قزاقستان در نظر دارد در آینده این روابط را گسترش دهد. یکی از ایرلاین های قزاقستان مدتی پیش به علت تحریم ها پروازهای مستقیم خویش را برداشت ولی حالا یک ایرلاین ایرانی هفته ای یک مرتبه پروازمستقیم به آلماتی دارد. این ایرلاین ایرانی در نظر گرفته تا این خط هوایی را به هفته ای دو بار ارتقا دهد.
وی با بیان اینکه سالیانه حدود ۴ تا ۵ هزار ایرانی به منظور تجارت و گردش به قزاقستان سفر می کنند اضافه کرد: چند وقت پیش با استاندار استان گلستان صحبت می کردم. او علاقه مند بود از گرگان هم به شهر آکتائو در قزاقستان پرواز وجود داشته باشد. چون که گرگان نزدیکترین شهر به کشور قزاقستان است. منتها مشکل تحریم وجود دارد. با یک شرکت هواپیمایی هم در جزیره کیش صحبت شده که آنها به سمت کشور قزاقستان پرواز داشته باشند.
سفیر قزاقستان اظهار داشت: رئیس جمهوری قزاقستان پیام سالیانه خویش را به مردم این کشور داده و عملکرد یک ساله اش را هم بیان کرده است. در این پیام برنامه های سیاسی، اقتصادی، کشاورزی ذکر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در کشور قزاقستان که نهمین کشور وسیع دنیاست و نزدیک به دو برابر ایران وسعت دارد ۷.۵ هزار کیلومتر مرز با روسیه داریم که طولانی ترین مرز دنیا به حساب می آید.
مرز ما با کشور چین هم یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر است ولی حتی یک متر هم مشکل مرزی با کشورهای دیگر نداریم.
اسخت اورازبای بیان کرد: برنامه ما این است که در اوایل سال میلادی آینده تفاهم نامه جدیدی درباره ویزا با ایران داشته باشیم. تلاشمان این است که ماه مارچ این تفاهم نامه به امضا برسد تا برای بازرگانان و گردشگران تسهیلاتی در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه با محتوای این تفاهم نامه حدودا موافقت شده است اظهار داشت: حالا گردشگران و بازرگانان ایرانی تنها با دعوتنامه می توانند ویزا بگیرند ولی در این تفاهم نامه در نظر داریم تا در حوزه صدور روادید تسهیلاتی اعمال نماییم. یکی از این تسهیلات آن است که برای ۳ نفر متقاضی ویزای توریستی، یک ویزای گروهی صادر شود. همینطور از آنجائیکه تعداد رجوع کنندگان برای گرفتن ویزای توریستی زیاد نیست زمان صدور ویزا ۵ روز کاری و یا کمتر است.
وی اضافه کرد: کشور ما هیچ وقت به گردشگری اهمیت زیادی نمی دادو موضوعات دیگر همچون اقتصاد برای ما مهمتر بود اما الان فهمیدیم که به راحتی می توان از صنعت توریسم پول درآورد. حالا ایرانی ها، اروپایی ها و هندی ها به آلماتی برای طبیعت گردی و توریسم ورزشی رجوع می کنند. شهر آستانه هم که اخیرا به نورسلطان تغییر نام پیدا کرده شهر مدرنی است که برای گردشگران جذاب است.
وی اظهار داشت: ما در نظر داشتم تا با کشور ازبکستان ویزای مشترک داشته باشیم. چون در ازبکستان جاذبه های تاریخی بیشتری وجود دارد. این برنامه مشترک حالا در حال بررسی است.
اسخت اورازبای درباره سرمایه گذاری خارجی در قزاقستان هم با اشاره به اینکه آمریکا بیشتر از ۳۰۰ میلیارد دلار در قزاقستان سرمایه گزاری نموده است اظهار داشت: در کشور قزاقستان ۲۲ منطقه ویژه اقتصادی و ۱۳ منطقه صنعتی وجود دارد که سرمایه گذار داخلی و یا خارجی می تواند در آنجا سرمایه گذاری کند. در هر جای کشور می تواند این سرمایه را به کار بیندازد اما اگر در این مناطق فعالیت کند بطور قطع تسهیلات ویژه ای می گیرد. ما منطقه ای را هم برای سرمایه گذاری های گردشگری داریم. حتی نساجی هم دارای یک منطقه خاص است و در آنجا پنبه کشت می شود.