سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در نشست گردشگری مشترک مطرح شد: آذربایجان ویزا را لغو کند

در نشست گردشگری مشترک مطرح شد: آذربایجان ویزا را لغو کند

تور مسافرتی: جمهوری آذربایجان از حجم نابرابر مبادلات گردشگری دو کشور ناراضی است. در یک سال قبل حدود یک و نیم میلیون شهروند آذربایجانی به ایران سفر کردند درحالی که از ایران ۲۴۱ هزار نفر به این کشور رفته اند. طرف ایرانی در واکنش به این اعتراض از جمهوری آذربایجان خواست ویزای خودرا لغو کند.
به گزارش ایسنا، ایران از سه سال پیش روادیدش را برای اتباع جمهوری آذربایجان لغو و رایگان کرده، درحالی که شهروندان ایرانی برای سفر به این کشور همچنان باید ویزا تهیه کنند. نرخ ویزای آذربایجان که در فرودگاه صادر می شود ۲۶ دلار و به صورت الکترونیکی ۲۴ دلار است. قیمت ویزای فوری این کشور نیز ۵۱ دلار تعیین شده.
لغو ویزا و تعدیل هزینه های مالیات سفر مهم ترین مطالبات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در دیدار با هیات گردشگری جمهوری آذربایجان بود، درحالی که طرف مقابل چندان یقین نداشت با این اقدام، به افزایش سفر ایرانیها به جمهوری آذربایجان کمکی شود.

آذربایجان از سفر کم ایرانیها ناراضی است
فواد نقی اف ـ رئیس انجمن دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان ـ در نشستی که امروز (چهارشنبه ۱۳ آذرماه) در دفتر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و جامعه تورگردانان ایران برگزار شد، با اشاره به حجم نابرابر مبادلات گردشگری دو کشور اظهار نمود: یک میلیون و ۵۲۳ شهروند آذربایجانی در یک سال قبل به ایران سفر کردند و در مقابل ۲۴۱ هزار ایرانی به جمهوری آذربایجان سفر داشتند.
وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان مایل است شمار سفر ایرانیها را به جمهوری آذربایجان افزایش دهد؛ چونکه ایران کشور دوست و برادر است و گسترش ارتباطات در بخش گردشگری و تجارت با آن برای کشور ما اهمیت زیادی دارد.
نقی اف در ادامه این دیدار درباره منبع آماری که از حجم مبادلات گردشگری دو کشور داده است، اظهار داشت: از یک و نیم میلیون نفری که به ایران سفر می کنند ۴۰ درصد ترانزیت هستند و یک میلیون دیگر انگیزه گردشگری دارند. این آمارها تفکیک شده در جمهوری آذربایجان موجود است و محل تهیه آن گذرگاه های مرزی هستند.
او سپس به قسمتی از مشکلات موجود بر سر راه گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان اشاره نمود و اظهار نمود: در گذرگاه مرزی آستارا و بیله سوار وجود پاره ای از مشکلات عبور مسافران را زمان بر کرده است. جمهوری آذربایجان دستورالعملی داده تا زیرساخت هایی در این گذرگاه ها راه اندازی شود که مطمئنیم به رفع برخی مشکلات کمک خواهدنمود. همین طور دستورالعمل هایی درباره تعویض ارز و کمک های پزشکی در گذرگاه های مرزی داده شده که بزودی اجرا می شود.
رئیس آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان به شکایت هایی که از شرکت های حمل و نقل به دست این آژانس رسیده اشاره نمود و اظهار داشت: البته این شکایت ها فقط از جانب ایران نبوده، بلکه سایر کشورها را هم در بر می گیرد. عمده اعتراض ها و شکایت ها به قیمت خدمات بر می گردد. بعنوان تشکیلات دولتی در جمهوری آذربایجان حاضریم جلسه مشترکی با بخش های مرتبط داشته باشیم تا نظارت روی قیمت ها بیشتر شود.
وی همینطور به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان درباره برگزاری B۲B بین نهادهای گردشگری دو کشور اشاره نمود و با استقابل از آن در ادامه از جانب ایرانی درخواست نمود مشکلات مناطق اشغالی قره باغ را که برای جمهوری آذربایجان مهم و اساسی است در نظر داشته باشد و حمایت های خودرا نشان دهد.

یک سوم آذربایجانی ها گردشگر نیستند
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ در واکنش به انتقادی این مقام گردشگری جمهوری آذربایجان نسبت به کاهش سفر ایرانیها به این کشور اظهار نمود: توجه داشته باشید آن ۲۴۰ هزار ایرانی که به این کشور رفته اند انگیزه توریستی داشته اند، در صورتیکه حدود یک سوم مسافران آذربایجان از خاک ایران برای ترانزیت استفاده می نمایند و انگیزه توریستی ندارند. بدین سبب عدد مبادله گردشگری دو کشور تا حدودی برابر است.
او به مشکلات دیگری که در کاهش مبادلات گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان اثر گذاشته اشاره نمود و اظهار داشت: فرودگاه های این کشور ۵۰ یورو بعنوان عوارض دریافت می کنند که این مبلغ روی نرخ بلیت پرواز محاسبه شده و قیمت آنرا گران کرده است. از طرفی هر شهروند ایرانی برای گرفتن ویزا از کشور جمهوری آذربایجان باید ۲۶ دلار پرداخت کند. این مبالغ هزینه سفر به این کشور را افزایش داده است. بدین سبب درخواست می شود درباره این هزینه ها دولت جمهوری آذربایجان تجدید نظر و برای لغو روادید اقدام نماید.

اگر ویزا را لغو نماییم ایران عوارض خروجی را برمی دارد؟
نقی اف ـ رئیس آژانس گردشگری دولتی جمهوری آذربایجان ـ در پاسخ به خواسته بخش خصوصی ایران برای لغو روادید، اظهار داشت: از جایگاه یک آژانس گردشگری اختیار لازم برای لغو ویزا را نداریم اما علاقه مندیم و نظرات ایران را منعکس می نماییم تا شاید این اتفاق رخ دهد. همانطور که نخجوان ۱۵ روز است ویزای خودرا برای ایرانیها لغو کرده است.
رفیعی در پاسخ این اظهارات اظهار داشت: مطلعیم آقای فواد نقی اف با یک سری اختیارات از جانب رئیس جمهور این کشور چنین مسئولیتی را به عهده گرفته است. طبیعتا لغو ویزا در ایران نیز از عهده تشکیلات خصوصی خارج است اما وقتی ادله کافی به وزارت خارجه و میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان انتقال داده می شود، لغو ویزا با کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و چین در دستور کار قرار می گیرد.
رئوف عبدالعلی اف ـ دبیر اول سفارت جمهوری آذربایجان در ایران ـ که در این جلسه حضور داشت، توضیح داد: اقدامات زیادی برای تسهیل ویزای این کشور انجام شده و هم اکنون ویزاهای الکترونیکی سه ساعته صادر می شود. درست است طرف آذربایجانی ویزا صادر می کند و ایران ویزا را لغو کرده اما هزینه هایی که بابت ورود به خاک ایران و بیمه های الزامی از مسافران گرفته می شود با مبلغی که ما برای ویزا دریافت می نماییم برابر است. مشکلاتی در مرزها داریم که گاهی موجب سرگردانی مسافران می شود. بهتر است آنها را برطرف نماییم.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اما اشاره کرد: درخواست ما این است آن موانعی که با سایر همسایه های جمهوری آذربایجان وجود ندارد برای ایران نیز رفع گردد.
نقی اف در پاسخ به خواسته بخش خصوصی ایران برای لغو ویزا این پرسش را بیان کرد که اگر جمهوری آذربایجان ویزا را لغو کند، آیا از جانب دولت ایران عوارض خروج را حذف خواهدنمود تا شهروندان ایرانی بیشتری به جمهوری آذربایجان سفر کنند که رفیعی در پاسخ به او اظهار داشت: لغو روادید سفر به این کشور را ارزان نمی کند، چون پول ویزا یا عوارض خروج به آژانس مسافرتی ربطی ندارد که آنرا کم و یا حذف کند. ضمن آنکه اختلاف قیمتی بین۷۰ یورویی که هر مسافر بابت ورود به خاک جمهوری آذربایجان پرداخت می کند با ۲۲۰ هزار تومان عوارض خروج خیلی زیاد است.
هیات گردشگری آذربایجان به همراه دبیر اول سفارت این کشور در ایران