سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش مهر از حمام و مجموعه تاریخی کردشت؛ حمام عباس میرزا را با سرامیک سبز مرمت کردند!

گزارش مهر از حمام و مجموعه تاریخی کردشت؛ حمام عباس میرزا را با سرامیک سبز مرمت کردند!

تور مسافرتی: رطوبت بنای تاریخی حمام کردشت متعلق به دوره صفویه و قاجاریه با سرامیک سبز مرمت شده بود حالا این بنا به همراه مجموعه اقامتی اش به مزایده گذاشته شده تا بلکه بهره بردار جدید آنرا جبران کند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مجموعه تاریخی کردشت در استان آذربایجان شرقی تنها حمام نیست بلکه مجموعه ای از بناهای تاریخی بهم پیوسته است که به نام مجموعه کردشت شناخته شده است اما از آنجائیکه حمام آن بسیار زیباست همه اهالی این منطقه از لفظ حمام کردشت برای همه این مجموعه استفاده می نمایند.

در هر حال این مجموعه تاریخی مهجور افتاده است. از طرفی در منطقه آزاد ارس قرار گرفته و از جانب دیگر اداره کل میراث فرهنگی استان مسئول نگهداری از آن است همین طور صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی این بنا را به مزایده گذاشته تا بخش خصوصی آنرا مرمت کرده و به بهره برداری برساند.

صندوق احیا برای این مجموعه که کاربری آنرا خدماتی گردشگری بین راهی تعریف کرده است، قیمت پایه اجاره بهای ماهانه ده میلیون تومانی را محاسبه کرده که البته با ضریب افزایش سالانه مطابق آخرین شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی محاسبه و اعمال می شود. مدت قرارداد آن نیز ۲۳ ساله خواهد بود که شامل ۳۶ ماه دوره طراحی و مرمت و مدت باقی مانده مدت بهره برداری است. همین طور برآورد هزینه اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیای این بنای تایخی ۱۲ میلیارد تومان است.

تابلویی که جلوی ورودی آن نصب شده اطلاعات زیادی از این بنای تاریخی به مخاطب نمی دهد ولی با وجود اشتباهات نوشتاری گوناگون در آن آمده: مجموعه تاریخی کردشت در دو دوره تاریخی یعنی عصر صفوی و قاجاریه در این مکان بنا شده است. آثاری مانند حمام تاریخی، چهارباغ، شاه نشین، یخچال، مسجد تاریخی غریب، کوشک در دوران صفوی بنا شده ولی بعدا در دوره قاجار به سبب وقوع جنگ های ایران و روسیه در زمان ولیعهدی عباس میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار، ضمن مرمت آثار قبلی، بناهای دیگری همچون دیوار، برج باروها و اصطبل، انبار، ساخلوی نظامی و دروازه ها بنا شده اند.

مجموعه کردشت در جنوب رودخانه ارس جایی بین مرز ایران و نخجوان واقع شده است و می تواند میزبان توریستهایی باشد که به نخجوان و یا ارمنستان می روند و یا از آنجا به ایران می آیند.

حمام این مجموعه که دارای تزئینات گچ بری و نقاشی زیبایی است بسیار بزرگ بوده و دارای بخش های مختلفی است متاسفانه قبل از این کسانی که آنرا مرمت کرده اند؛ از مصالحی بهره برده بودند که متناسب با این بنا نیست. سنگ های مرمر سبز رنگ و کاشی و سرامیک هایی در این بنا به کار برده که مرمت آنرا مضحک کرده است.

غیر از آن دخل و تصرف در ایجاد بخش های اضافه و تغییر کاربری بخش های دیگر حمام به این بنا لطمه زیادی وارد کرده است غیر از آن حالا این بنا در معرض تخریب ناشی از رطوبت قرار دارد به نحوی که محدوده زیادی از دیوار و سقف های آن نم کشیده و یا به سبب اینکه مرمت نشده، در معرض ریزش قرار دارد.

از داخل این حمام تونلی وجود داشته که به چهارباغ راه داشته است و در زمان های قدیم تر از این راه برای رفت و آمد نظامی ها استفاده می کردند طول آن زیاد است و شاید بعنوان یک راه مخفی کاربرد داشته است. چهارباغی که این تونل به آن می رسد در واقع حالا شبیه به چهار باغچه است که به خصوص در فصل پاییز جلوه زیبایی دارد و در چهار طرف حیاط مجموعه قرار گرفته است درست جلوی عمارت شاه نشین.

این عمارت حالا تزئینات زیادی ندارد و دیوارهای آن سفید شده است ولی همچنان بزرگ بوده و یک حوضچه زیبا در وسط آن دارد با پنجره های چوبی سرتاسری که منظره اش به حیاط می رسد.

دورتا دور این مجموعه اتاق هست و البته یک مجموعه ای هم که گویا کاربرد اقامتی داشته با مصالح جدید و سیمانی به آن اضافه شده ولی چون بودجه کافی برای تکمیل آن نبوده، رها شده است. ساختمانی که هیچ سنخیتی با این بنای تاریخی ندارد.

منبع: