سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
کاروانسرای خواجه نظر نخستین منطقه آزاد تجاری ایران بود

کاروانسرای خواجه نظر نخستین منطقه آزاد تجاری ایران بود

تور مسافرتی: مقرر است پرونده ثبت ملی جاده تجاری جلفا، بادرود گلفرج تهیه شود در این راه کاروانسرایی به نام خواجه نظر وجود دارد که از آن بعنوان نخستین منطقه آزاد تجاری ایران یاد می شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، ثبت ملی جاده تجاری جلفا_ گلفرج_ اردوباد در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی و سازمان منطقه آزاد ارس قرار دارد. جاده ای که به جاده نیکولای تزار روس هم مشهور است از آنجائیکه او این جاده را سنگفرش کرده بود هنوز به این اسم شناخته می شود.
از آنجا که مسیر اردوباد نقش مهمی در تجارت ابریشم داشته به تبع آن کاروان های شتر زیادی هم در این راه تردد می کردند. در این راه کاروانسرای خواجه نظر هم وجود دارد که می توان گفت نخستین منطقه آزاد ایران است چون کاروان هایی که بار تجاری داشتند در این منطقه اتراق می کردند و به مبادله کالا می پرداختند. همینطور این جا نقطه ای برای عبور کالاها از نخجوان به ایروان و از ایروان به باتومی و بعد اروپا بوده است.
این کاروانسرا به نام خواجه نظر تاجر ارمنی ساکن این منطقه بوده است او دو کاروانسرا داشته یکی اینجا و یکی هم رو به روی روستای گلستان که به کاروانسرای گلستان مشهور است.

منبع: