سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان: مرکز تولید لارو میگو در حریم دریا نیست

معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان: مرکز تولید لارو میگو در حریم دریا نیست

به گزارش تور مسافرتی معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان اظهار داشت: راه اندازی مرکز تولید لارو میگو و اصلاح نژاد برای کشور مهم و ضروریست و عملیات راه اندازی این مرکز پس از دریافت مجوزهای قانونی شروع شد.

عبدالرسول دریایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به شایعات مطروحه در فضای مجازی در ارتباط با واگذاری اراضی منطقه مقام به طرح پرورش میگو گفت: زمینی به مساحت ۳ هکتار در منطقه دو برکه بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه واقع شده است که صرفاً جهت راه اندازی مرکز تولید مولد و لارو میگوی عاری از بیماری بوده و در فضای کنترل شده به صورت قانونی و با دریافت مجوزهای لازم از دستگاه های زیربط با رعایت حریم دریا، ساحل و با هماهنگی سازمان شیلات ایران از راه امور اراضی واگذار شده است.
با توجه به مشکلات واردات مولد، راه اندازی مرکز تولید لارو میگو و اصلاح نژاد در استان ضروری بود
وی با ذکر این نکته که این مرکز نخستین مرکز تولید لارو میگو و اصلاح نژاد و عاری از بیماری مولدین میگو در کشور است، عنوان کرد: که با عنایت به تحریم های ظالمانه و وجود مشکل در واردات مولد از خارج و همینطور مشکلات بیماری، راه اندازی آن یک لزوم برای استان و پشتوانه صنعت پرورش میگوی کشور و استان است.
جانمایی بر مبنای بررسی های علمی و فنی بوده است
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه جانمایی صورت گرفته برای راه اندازی این مرکز را بر مبنای بررسی های علمی و فنی خواند و اشاره کرد: مجوزهای لازم از جانب دستگاه های اجرایی و نظارتی ذی ربط همچون محیط زیست، دامپزشکی، منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی صادر گردیده است.
دریایی تشریح کرد: این پروژه همینطور مصوبات کارگروه زیربنایی استان، شورای برنامه ریزی و توسعه استان و امور اراضی را دریافت کرده است و طراحی و فن آوری آن بر مبنای دانش بومی و تخصص متخصصین داخلی در حال اجراست.
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه تولید لارو میگو با کیفیت و عاری از بیماری از محورهای اصلی و پشتوانه پرورش میگو است و واردات مولد هم با چالش های زیادی مواجه بوده و هزینه های بالایی دارد اشاره کرد: بدون شک باید از این مرکز که پایلوت کشوری بوده و لازمه توسعه پایدار و تداوم رونق تولید است حمایت شود.
سالانه ۱۰۰ میلیون تن بچه میگو عاری از بیماری تولید می شود
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان اظهار داشت: این مرکز سالیانه ۴۰ هزار قطعه مولد و ۱۰۰ میلیون بچه میگوی عاری از بیماری تولید می کند.
وی بابیان اینکه مراکز این چنینی باید از آلودگی ها بدور باشد اظهار نمود: در این مرکز تمام شرایط زیست محیطی و امنیت زیستی تولید بدلیل حساسیت و نوع فعالیت (تولید میگوی مولد و لارو عاری از بیماری) رعایت می شود.
پشتیبانی از ۱۷ مرکز تکثیر میگوی استان
دریایی افزود: این مرکز سبب ایجاد اشتغال برای ۴۰ نفر به طور مستقیم شده است و می تواند به عنوان بخشی از پشتیبان تأمین مولد عاری از بیماری ۱۷ مرکز تکثیر میگوی استان با ظرفیت تولید ۵.۲ میلیارد بچه میگو و هشت هزار هکتار پرورش میگو در حال ساخت فعالیت کند و تولید ۴۰ هزار تن میگو به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار و اشتغال ۵۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ده هزار نفر به طور غیر مستقیم باشدرا نتیجه دهد.