سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
بنیاد علمی فرهنگی امیرکبیر در اراک تشکیل می شود

بنیاد علمی فرهنگی امیرکبیر در اراک تشکیل می شود

به گزارش تور مسافرتی ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: بنیاد علمی فرهنگی امیرکبیر در اراک تشکیل می شود.
برمبنای اعلام میراث فرهنگی استان مرکزی، علیرضا ایزدی در حاشیه برگزاری نخستین جلسه تشکیل بنیاد علمی فرهنگی امیرکبیر، اظهار داشت: در این نشست اعضای هیئت موسس این بنیاد شامل مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری، مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری، فرماندار، مدیرکل میراث فرهنگی استان، مدیرکل بنیاد مسکن، مدیرکل ارشاد اسلامی استان و دهیار روستای هزاوه بعنوان اعضای اصلی و تعداد ۶ نفر از فعالان و علاقمندان به تشکیل این بنیاد در بخش غیر دولتی بعنوان اعضای حقیقی انتخاب شدند و مقرر شد با حضور اعضای پیشنهادی جلسه بعد تشکیل گردد.
او اظهار داشت: سه نفر از صاحبنظران به انتخاب و معرفی استاندار مرکزی و تأیید رئیس هیأت امنا بعنوان هیئت مدیره انتخاب خواهند شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در ادامه اضافه کرد: خانه امیرکبیر می تواند بعنوان مرکز پژوهش و تشکیل این بنیاد باشد و با جمع آوری اسناد و مدارک و نوشته های این مرد بزرگ، بعنوان یکی از پایگاه های این بنیاد فعالیت کند.
ایزدی اظهار داشت: این بنیاد باید در شان و جایگاه این مرد بزرگ و نام آور و اصلاح گر بزرگ تاریخ ایران باشد و خانه پدری میرزا تقی خان امیرکبیر در روستای هزاوه اراک، بعنوان پایگاه «بنیاد امیرکبیر» در زادگاه این شخصیت تاریخی شناخته شود. درب خانه محل تولد “میرزا محمد تقی خان فراهانی” معروف به امیرکبیر صدر اعظم دوران ناصرالدین شاه، نوروز امسال به روی مردم گشوده خواهد شد و ما آمادگی داریم جهت بهره برداری از این خانه در روستای هدف گردشگری هزاوه اقدام نماییم.
ایزدی در ادامه اضافه کرد: بنیاد امیرکبیر با هدف کمک به ارتقاء علمی کشور تأسیس خواهد شد و در این راستا با بهره گیری از ظرفیت های موجود در جهت اعتلاء علمی و فرهنگی کشور گام بر می دارد.
ایزدی در ادامه اظهار داشت: استان مرکزی بیشتر از یک چهارم مفاخر ایران را در خود پرورش داده و نیازمند تشکیل بنیادی برای شناخت بزرگان و مفاخری همچون امیرکبیر در قالب مشخص بعنوان الگوست. ما بایستی با تشکیل این بنیاد همه ساله خیلی از اساتید و پژوهشگران را برای شناخت هر چه بیشتر این بزرگان دعوت نماییم.
او بیان کرد: امیرکبیر شخصیت بزرگی است که در دوران صدارت خود اصلاحات عظیمی انجام داد که در تاریخ ماندگار هستند، بدین جهت افتخار می نماییم که زادگاه این شخصیت بزرگ، روستای هزاوه شهرستان اراک است.
بر طبق این گزارش، منزل تاریخی امیرکبیر که قدمت آن به اواخر دوره زندیه برمی گردد جنب رودخانه محله عباس آباد قدیم شهر هزاوه واقع شده است. مصالح دیوارهای این اتاق از جنس آجر با نمای داخلی گچ و نمای بیرونی کاهگل است و طرح هندسی و منظم بنا از رعایت معماری خاصی که درخانه های ایرانی است حکایت دارد. این بنای تاریخی در ۱۶ بهمن ۸۹ در لیست آثار ملی ایران به شماره ۲۹۷۰۶ ثبت شده است. میرزا تقی خان امیرکبیر تا ۶ سالگی در این منزل زندگی کرده و بعد از این سالها به همراه پدر به تبریز مهاجرت کرد، از این پس این منزل منسوب به امیرکبیر بوده و به این نام خوانده می شود.

منبع: