سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون سازمان هواپیمای به تور مسافرتی اعلام کرد تعیین تکلیف نرخ بلیت هواپیما تا هفته آینده

معاون سازمان هواپیمای به تور مسافرتی اعلام کرد تعیین تکلیف نرخ بلیت هواپیما تا هفته آینده

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما تا آخر هفته آینده اطلاع داد و اظهار داشت: متوجه شدیم که ایرلاین ها به صورت هماهنگ شده برخی کلاس های نرخی را حذف کردند و از این طریق قیمت بلیت هواپیما را بالا بردند که این مصداق تبانی و تخلف است و به آنها اخطار دادیم اگر این رویه ادامه یابد با آنها برخورد جدی می نماییم.
ابوالقاسم جلالی در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت قیمت بلیت هواپیما و اینکه چرا برخی ایرلاین ها با وجود مشخص نشدن تکلیف قیمت بلیت هواپیما نرخهای شان را افزایش دادند؟ اظهار نمود: با عنایت به لغو شدن قیمت های نامتعارف اعلام شده از جانب ایرلاین ها توسط وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی قرار بود ایرلاین ها تا اول آبان ماه نرخ پروازهای داخلی را تغییر ندهند تا درباره آنها تصمیم گیری شود و بعد از آن تا امروز جلسات گوناگونی برگزار کردیم که شرکتهای هواپیمایی بتوانند مدارک و مستندات خویش را عرضه کنند و درباره قیمت بلیت هواپیما به نتیجه برسیم.
وی تصریح کرد: طی هفته های گذشته شاهد بودیم که ایرلاین ها به صورت هماهنگ قیمت بلیت هواپیما را بالا بردند که این مساله حاصل حذف کردن برخی کلاس های نرخی است، چون که قیمت کف و سقف بلیت هواپیما هم اکنون حدود ۱۰ کلاس نرخی تعیین می شود که البته این کلاس های نرخی برپایه قوانین بازاریابی بوده و ایرلاین های خارجی هم مانند قطر ایرویز این گونه بلیت پروازهای خویش را می فروشند.
جلالی افزود: بعنوان مثال حدود ۲۰ صندلی از هواپیما در یک کلاس نرخی با حداقل قیمت عرضه می شود و بقیه صندلی ها برپایه اصول بازاریابی روی ۹ کلاس نرخی دیگر تعیین قیمت شده و عرضه می شود. اما ایرلاین ها با حذف کردن چندین کلاس نرخی با قیمت پایین نرخ پروازهای داخلی را طی روزهای گذشته افزایش داده بودند و در واقع مرتکب تخلف شدند. براین اساس به ایرلاین ها اخطار دادیم و اعلام کردیم که اگر این رویه ادامه پیدا کند با آنها برخورد می نماییم، چون که این کار مصداق تبانی و تخلف است. البته بعد از ارسال نامه رسمی به ایرلاین ها بعضی از آنها کلاس های نرخی خویش را باردیگر برگرداندند و منتظریم بقیه هم این کار را انجام دهند.

تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما تا هفته آینده
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری همینطور در پاسخ به سوالی در خصوص این که تکلیف قیمت بلیت هواپیما چه زمانی مشخص می شود؟ اظهار داشت: الان در حال بررسی مستندات و صورت های مالی ایرلاین ها هستیم که البته بعضی از آنها هنوز صورت های مالی خویش را ندادند و اگر هرچه سریعتر این کار را انجام دهند تلاش می نماییم در اسرع وقت تکلیف قیمت بلیت هواپیما را روشن نماییم.
وی ادامه داد: صورت های مالی ایرلاین ها باید بررسی شود و هر ایرلاین برپایه ناوگان فعالش هزینه های تمام شده اش محاسبه می شود، چون که بعنوان مثال ایرلاینی که از ناوگان بوئینگ MD استفاده می نماید هزینه تمام شده پایین تری دارد اما شرکت هواپیمایی که ناوگان ATR دارد یا از ناوگان ایرباس استفاده می نماید هزینه های تمام شده بالاتری برای پروازهایشان دارند؛ ازاین رو برپایه ناوگان فعال در ایرلاین ها و صورت های مالی آنها تصمیم می گیریم چه اتفاقی بیفتد.
جلای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که دقیقا چه زمانی تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص می شود و آیا به دنبال افزایش قیمت آن هستید یا جبران هزینه های ایرلاین ها؟ اظهار نمود: تمام تلاش ما این است تا آخر هفته آینده تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص شود و در شرایط اقتصادی کنونی دنبال بیشتر شدن التهاب بازار و افزایش قیمت بلیت هواپیما نیستم اما باید شرایط ایرلاین ها را هم در نظر بگیریم و اگر هم درصد جزئی به بلیت هواپیما اضافه شود، باید کنترل و نظارت شود تا فشاری به مردم وارد نشود.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: برخی هزینه های ایرلاین ها مانند مالیات هایی که از آنها دریافت می شود به کمیسیون عمران مجلس عرضه شده و درصددیم شرکتهای هواپیمایی را از این مالیات ها معاف نماییم که بتوانیم درصدی از هزینه های آنها را کاهش دهیم.