سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
اولین دفتر قشم شناسی منتشر گردید

اولین دفتر قشم شناسی منتشر گردید

تور مسافرتی: «نگومی»، اولین مجموعه از قشم شناسی برای معرفی موزه های محلی و فرهنگ بومی این جزیره منتشر گردید.
عبدالرضا دشتی زاده ـ نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران و استاد دانشگاه ـ درباره انگیزه نگارش این کتاب به ایسنا، اظهار داشت: امیدوارم قسمتی از پیام میراث بومی باشکوه این سرزمین که درحال فراموشی است، به نسل جدید منتقل شود.
او درباره «نُگومی»، عنوان این کتاب توضیح داد: نگومی نوعی صندوق نگین دار است. مردم محلی به نگین نگوم می گویند و از این نظر چنین عنوانی برای این کتاب انتخاب شد، چون مانند صندوقی است که خاطرات قدیمی و فرهنگ بومی مردم همچون نگین در آن گردآوری شده است. در این کتاب با برخی از افراد فرهیخته قشم که موزه های محلی و مردم شناسی را راه اندازی کرده اند، مصاحبه کرده ام و به واژه شناسی اشیایی که از سفرهای دریایی به این جزیره رسیده اند، پرداخته ام.
او افزود: اهتمام بر این بود قسمتی از توانمندی جامعه محلی قشم و موزه های مردم شناسی که باید در چرخه گردشگری به آن توجه گردد، معرفی شوند. کتاب اردیبهشت ماه منتشر خواهد شد و از جامعه محلی و موزه داران که در تهیه آن کمک کرده اند، تشکر می کنم.
بگفته دشتی زاده، موزه های مردمی و محلی که در کتاب نُگومی به آنها پرداخته شده در روستاهای دیرستان، طولا، گورزین، لافت، دفاری و گوران توسط مردم راه اندازی شده اند.
در معرفی این کتاب آمده است: اولین کتاب مجموعه قشم شناسی (میراث فرهنگی و گردشگری) به معرفی موزه ها، مردم محلی و فرهنگ بومی این جزیره متمرکز شده است و قسمتی از توانایی های مردم محلی جزیره قشم در معرفی داشته های فرهنگی خویش بررسی می شود.
موزه های محلیِ بزرگ ترین جزیره خلیج فارس مکان هایی بسیار ساده و تفکربرانگیز و دارای ماهیتی متفاوت با سایر موزه های کشور هستند. خوانندگان در این کتاب با تلاش کسانی آشنا خواهند شد که با موزه داری توانسته اند جنبه های مهمی از میراث نیاکان خویش را حفظ کنند. این موزه های محلی که در چندین روستای جزیره قشم به وجود آمده اند، برای گردشگران نمایی خوانا از فرهنگ بومی این سرزمین اعجاب انگیز را بازسازی می کنند.
گردشگران مشتاق فرهنگ بومی، دانشجویان و راهنمایان گردشگری و میراث فرهنگی با خواندن این کتاب که قیمت روی جلد آن ۳۵ هزار تومان است، می توانند با جایگاهی نوین از جذابیت های جزیره قشم در گردشگری حوزه خلیج فارس آشنا گردند.

منبع: