سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش تور مسافرتی؛ جای خالی گردشگری در مناظره های انتخاباتی

گزارش تور مسافرتی؛ جای خالی گردشگری در مناظره های انتخاباتی

تور مسافرتی: گردشگری بعنوان یک صنعت درآمدزا که همیشه شعار هر دولتی محسوب می شده این دفعه در مناظره اقتصادی نامزدهای انتخاباتی هیچ جایگاهی نداشت، گویا دولت سیزدهم گردشگری را صنعت نمی داند.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی بخش هایی از برنامه های اقتصادی خودرا در نخستین مناظره انتخاباتی شرح دادند. آنها از دولت روحانی انتقاد کرده و عملکرد یکدیگر را زیر سوال بردند اما هیچکدام برنامه مدونی از اقتصاد ارائه نکردند چه برسد به صنعت توریسم. بدین سبب نامزدهای انتخاباتی نه در برنامه های خود در بخش اقتصاد، گردشگری را دیدند و نه صدا و سیما که مطرح کننده سوالات از نامزدها بود، به این مساله پرداخت و گردشگری را در بین سوالات مربوطه قرار داد.
گویا گردشگری تنها یک پز و شعار برای هر دولتی است که این جمله تکراری را بیان کند و بگوید گردشگری می تواند صنعت اول کشور باشد و جای نفت را بگیرد. اما طی سالهای اخیر کدام یک از آنها توانسته اند قدمی در این جهت برداشته و صنعت گردشگری را یک پله بالاتر ببرند.
فعالان گردشگری از مناظره اول کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گلایه مند هستند آنها می گویند آیا وقت آن نبود که به گردشگری به مثابه یک صنعت درآمدزا و اقتصادی پرداخته شود؟ آیا دولت سیزدهم می خواهد صنعت گردشگری را در زمینه فرهنگی ببیند یا اجتماعی؟ اگر اینگونه است، بخش مهم اقتصاد گردشگری چه برنامه ای خواهد داشت آیا در دولت سیزدهم گردشگری به جایگزینی صنعت نفت نزدیک تر می شود یا به جایگاه فرهنگی اش؟
اکبر رجبی از فعالان گردشگری به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما همیشه شاهد برملا کردن وضعیت نامزدهای دیگر هستیم. اینها چه دردی از ما دوا می کند ما که می دانیم هر کدام از این آقایان در دوره خود چه کرده اند. ما چند ساعت پای مناظره نشستیم تا ببینیم برنامه آنها در زمینه اقتصاد چیست. تا بدانیم این دفعه سرخوشانه شعار کدام نامزد را باید باور نماییم. اما هر چه نشستیم حرف جدیدی نشنیدیم.
وی اظهار داشت: نزدیک به دو سال است که صنعت گردشگری در ایران خوابیده. کشورهای دیگر درحال تحول هستند. واکسن می زنند تا گردشگری شان رشد کند. چون صنعت گردشگری صنعت اول کشورشان شمرده می شود. در ایران با جاذبه های زیادی که وجود دارد، گردشگری در رتبه دهم هم نیست. ولی حالا ببینید. این افراد تا چند روز دیگر باردیگر شعار می دهند ایران در رتبه چندم از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری قرار دارد. رتبه های من درآوردی که هیچ تأثیری نه روی ما و نه روی گردشگری کشورمان ندارد.
جواد قارایی مستندساز نیز در دیدار جوانان کارآفرین و برتر حوزه های اجتماعی و اقتصادی کشور با رییس قوه قضائیه اظهار داشته بود: چرا سهم ما از بازار گردشگری هیچ است. مسئولان از ترویج گردشگری خیلی زیاد حرف می زنند اما هیچ کاری در مقام عمل انجام نشده است.

محمد ابراهیم لاریجانی کارشناس ارشد و فعال گردشگری نیز در یادداشتی نوشت: وقتی در مناظره اقتصادی، آن هم در شرایطی که کشور، چشم امید به درآمدهای غیر نفتی دارد از گردشگری حرفی زده نمی گردد. وقتی در هیچیک از نمودارهای اقتصادی نامزدهای محترم، پارامتری به نام سفر و گردشگری وجود ندارد. وقتی در هیچیک از سوالات مناظره رسانه ملی، اسمی از گردشگری نیست. وقتی از اشتغال مولد، آمایش سرزمین، خلق ثروت و توزیع عادلانه درآمد حرف زده می شود بی آنکه حتی یکی از راه های رسیدن به این موارد، گردشگری باشد. باید گفت آیا صنعت مظلوم و مغفول گردشگری در دولت بعد هم جایی ندارد؟ امیدوارم حداقل در مناظره فرهنگی این جفا به گردشگری جبران و به بعد فرهنگی آن پرداخته شود، هرچند جای صحبت از گردشگری در زمینه اقتصاد است.
قبل از برگزاری مناظره های انتخاباتی، تنها حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در برنامه رادیویی اظهار داشته بود: صنعت گردشگری باید فعال شود و نباید هر روز به یک بهانه ای این صنعت را متوقف کرد. صنعت گردشگری می تواند حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و تبادلات فرهنگی و بین المللی را فعال کند برای اینکه این ثروت آفرین است. گردشگر زیارتی، توریسم درمانی و حوزه های دیگر می تواند بعنوان حوزه اثرگذار در اقتصاد کشور توسعه یابد.
رئیسی نیز از واژه های «می توان» در این برنامه برای صنعت گردشگری بهره برد اما اینجا هم مردم و فعالان گردشگری بالاخره متوجه نشدند که برنامه ها یا دیدگاه این نامزد انتخاباتی درباره صنعت گردشگری چیست.
پس از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در روز شنبه، ۱۵ خرداد ماه مقرر است دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امشب اجرا شود حالا فعالان صنعت اقتصادی گردشگری منتظر هستند تا مناظره بعدی نامزدهای ریاست جمهوری که در زمینه فرهنگ و جامعه است را بشنوند. شاید از میان این صحبت ها حرفی هم از گردشگری زده شود. شاید!

منبع: