سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی همدان: دنبال راه اندازی نمایشگاه دائم صنایع دستی در تپه هگمتانه هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی همدان: دنبال راه اندازی نمایشگاه دائم صنایع دستی در تپه هگمتانه هستیم

به گزارش تور مسافرتی همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: ۴۵ هزار هنرمند و ۳۰ هزار کارگاه دارای مجوز در استان وجود دارد که در عرصه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی نقش آفرینی می کنند.
علی مالمیر شامگاه پنجشنبه ۲۰ خردادماه در مراسمی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در باغ نظری همدان، بیان نمود: در چند سال قبل شاهد نمایش جایگاه حوزه صنایع دستی در سطح بین المللی بوده ایم. در این رابطه برندسازی شهری رتبه اول را به خود اختصاص داد و استان همدان هم رتبه اول کشور در حوزه شهرهای جهانی و ملی را به دست آورد.
وی با اشاره به اینکه حوزه صنایع دستی در کنار تمام ارزش های هنری و اساتید به نام به لحاظ کمی، گستردگی و فراگیری جایگاه مهمی دارد، خاطرنشان کرد: صنایع دستی می تواند با کمترین حمایت، بیشترین ارزش افزوده را داشته باشد تا از دریچه هنر درآمد اقتصادی را کسب کند و در زمینه صادرات هم مؤثر باشد.
این مقام مسئول ضمن اشاره به این که صنایع دستی می تواند در حوزه صادرات، توسعه گردشگری و اشتغالزایی نقش آفرینی کند، اظهار نمود: ظرفیت این حوزه بسیار زیاد است اما راه نرفته هم در این عرصه وجود دارد.
وی ضمن اشاره به این که باید اساتید این حوزه را ارج نهاد و معرفی نمود، اظهار داشت: در سالهای گذشته ۱۳ هزار نفر به هنرمندان این حوزه در استان اضافه شده اند، ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره عرضه شده همینطور ۱۲ هزار نفر در این عرصه آموزش دیده اند و ۲۷۰ نمایشگاه صنایع دستی برگزار شده است.
مالمیر مطرح کرد: بعد از جهانی شدن شهرهای همدان در حوزه صنایع دستی شرایطی فراهم گردید که شاهد رغبت سرمایه گذاران برای ایجاد نمایشگاه دائمی بودیم که در این راستا ایجاد یک نمایشگاه در شهرستان ملایر درحال پیگیری است.
وی ضمن اشاره به این که به دنبال راه اندازی نمایشگاه دائم صنایع دستی در تپه هگمتانه هستیم، اظهار داشت: حضور پر رنگ تشکل های حرفه ای در صنایع دستی مثبت است و در تداوم و حرکت رو به جلو این حوزه مؤثر است همینطور به بخش دولتی کمک می نماید ازاین رو میراث فرهنگی استان در جهت تشکل سازی گام برمی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در انتها بیان نمود: بیشتر از ۷۰۰ مجموعه تولیدی با اشتغالزایی بین ۲۵ تا ۱۰۰ نفر در استان فعالیت دارند که از منظر اقتصادی بسیار بااهمیت است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان هم در ادامه بیان نمود: اولویت استان در سند استراتژیک و برنامه عملیاتی در حوزه اشتغال، سرمایه گذاری و تولید است.
ظاهر پورمجاهد با اشاره به اینکه حُسن صنایع دستی این است که می تواند در محیط زندگی صورت گیرد و یک ظرفیت مهم می باشد، اظهار داشت: اگر بخواهیم کاری در ارتباط با اقتصاد خانوار انجام دهیم در حوزه تقویت، توسعه و تحرک فعالیتهای حوزه صنایع دستی است.
وی مطرح کرد: اگر رشته های تأثیرگذار صنایع دستی مشخص و بازار آنها شناسایی شود می تواند توسعه پیدا کند، علاوه بر این تلاش می شود در نقاط کانونی استان کارهایی در این رابطه صورت گیرد.
پورمجاهد اظهار نمود: در حوزه فرش ۵۷ هزار شاغل در استان وجود دارد که باید بعنوان کانون اشتغال پشتیبانی شود اما در دو سه سال قبل محدودیت هایی پیدا شد که یکی از آنها تسهیلات بانکی بود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نتوانسته ایم همه نیازهای این حوزه برآورده نماییم، افزود: در ارتباط با تسهیلات کرونایی تمام تلاش این بود که کارگاه ها شناسایی شوند و فهرست آنها در اختیار وزارت خانه های میراث فرهنگی و کار قرار گیرد.
وی ضمن اشاره به این که ۴۲ درصد اشتغال استان در حوزه خدمات و بازرگانی است، اضافه کرد: متأسفانه بخش عمده ای که از کرونا صدمه دید هم در این عرصه بوده است.

منبع: