سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیر حوزه های علمیه کشور: یزد به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل گردد

مدیر حوزه های علمیه کشور: یزد به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل گردد

یزد عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ضمن اشاره به ظرفیت بالای یزد در حوزه علم گردشگری اظهار داشت: یزد باید به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل گردد.
آیت الله «علیرضا اعرافی» در نشست با فعالان گردشگری ضمن اشاره به اینکه گردشگری مقوله ای است که اسلام در مقابل آن نظر و موضع دارد، اظهار نمود: از جنبه های فلسفی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و ارزشی اسلام در مقابل گردشگری نظریه دارد و منظومه فکری در اسلام در ارتباط با گردشگری می باشد.
وی با بیان اینکه در جامعه المصطفی فقه گردشگری بعنوان رشته پایه ریزی شده است، اظهار داشت: هم اکنون در درختواره حوزه شاخه های مختلفی در ارتباط با گردشگری وجود دارد و به شکل روشن و تخصصی معارف دینی در ارتباط با این مقوله مهم باید تبیین شده و به صورت رشته در متن حرکت های حوزوی به ان توجه گردد.
وی ادامه داد: گردشگری را به شکل روشن و تخصصی دنبال می نماییم پس باید مباحث به صورت مهم ترسیم شود البته در دانشگاه ها هم این رشته وجود دارد اما امروز علوم گردشگری در حد یک فن و مهارت نیست و از حالت تک رشته ای هم بیرون آمده و به سمت علوم حرکت می کند در این حین، زیارت و سیاحت هم هم در ادبیات دین ویژه است و با آنها هم ارتباط دارد.
رئیس حوزه های علمیه کشور با تکیه بر اینکه گنجینه فقهی و معرفتی گردشگری به سمت توسعه دانشی و بینشی حرکت می کند، اظهار داشت: این گنجینه غنی در حوزه دانش، علوم و مباحث مختلف طیفی گسترده دارد به صورتی که در همه علوم اجتماعی ردپایی از آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه جایگاه این پدیده انسانی در علوم و دانشگاه اسلامی به صورت خاص رفیع و بلند است و باید بیشتر به آن پرداخته شود، خاطرنشان کرد: یزد هم می تواند در حوزه دانشی وجنات بیشتری داشته باشد و به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل گردد.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه گردشگری در اقتصاد کشور نقش بالایی دارد که هنوز ایفا نکرده است، اظهار داشت: پیشبینی های برنامه ششم و پنجم در مورد این صنعت، هنوز کامل محقق نشده و تنها بخشی از آن محقق شده است.
وی ادامه داد: از یک دهه گذشته بیان کردم که برای تحقق عدد برنامه ششم در این خصوص با عنایت به فعالیت در جامعه المصطفی در ۱۰۰ کشور پایگاه ایجاد می کنم و در هر کشور چند کانون درست نماییم و گردشگری را توسعه دهیم با این حال، مدیریت های قبلی پای کار نیامدند.
اعرافی با بیان اینکه در دیدار امروز با استاندار یزد (مهران فاطمی) محور کلان استان و توجه ویژه به بخش خصوصی و گردشگری را بعنوان محورهای کلان مطرح کردم، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که امکان افزایش ارتقای گردشگری سازگار با فرهنگ ما وجود دارد و باید این مساله را تحت عنوان برنامه هفتم به مجلس ببریم در عین حال، در برش استانی آماده کمک هستم.
وی با تکیه بر اینکه صنایع دستی و گردشگری هم جزو موارد مطرح شده و در دستور کار استاندار است، خاطرنشان کرد: در مسائل فرهنگی باید جرات و جسارت و توانمندی داشته باشیم که با تقویت فرهنگ خود، اثرگذار باشیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه توانمندی و اثرگذاری ما با وجود آثار متنوع تاریخی و اجتماعی در سطح دنیا امکان پذیر است، اظهار داشت: واقعا ایران حرف زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد و با عنایت به ظرفیت های متنوع مانند گردشگری، فرهنگی، مذهبی، دینی و توریسم درمانی باید با برنامه ریزی و رعایت ضوابط با آن روبرو شویم.
وی با بیان اینکه باید بخش خصوصی برای خودش برنامه کوتاه و دراز مدت نوشته و دولت را همراه کند، به ظرفیت یزد در این خصوص اشاره نمود و اظهار داشت: این اقدام در یزد قابلیت محقق شدن دارد در عین حال دانشگاه و حوزه یزد باید به قطب در رابطه با گردشگری تبدیل شوند از طرفی باید پیوست فرهنگی را محکم نماییم و به اجماع نسبی اصحاب فرهنگ و علما برسیم تا بتوانیم راه را برای توسعه و آینده اشتغال و فعالیت در این بستر باز نماییم.
اعرافی با تکیه بر اینکه باید در سطح کشور دامنه این افق روشن امتداد پیدا کند، اظهار داشت: دبیرخانه صادرات صنایع دستی و گردشگری را با تاکید بر ظرفیت موجود از راه حوزه و جامعه المصطفی ایجاد نماییم.
وی ضمن اشاره به این که محور برنامه ها باید مشاغل صدمه دیده و ساقط شده باشد، خاطرنشان کرد: در این حین، ضمن پیگیری و مکتوب کردن مطالبات باید بر پیوست فرهنگی هم کار نماییم.