سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
یک مسئول در خراسان جنوبی: مهارت تنورسازی فردوس در لیست میراث معنوی کشور به ثبت رسید

یک مسئول در خراسان جنوبی: مهارت تنورسازی فردوس در لیست میراث معنوی کشور به ثبت رسید

به گزارش تور مسافرتی خراسان جنوبی تنورسازی فردوس خراسان جنوبی در لیست میراث ناملموس (معنوی) به ثبت رسید.
سید احمد برآبادی، مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، شهر فردوس را پیشگام در هنر تنورسازی سنتی استان دانست و اظهار داشت: تنورسازی سنتی، ساخت تنورهای نانوایی های سنتی و خانگی با گل است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: هر چند که بر مبنای مطالعات دیرینه شناسی و گزارش جستجوهای انجام شده، قدمت سفالگری فردوس به دوره ساسانی می رسد، اما مصاحبه با پیشکسوتان تنور سازی فردوس و خاطرات نسلی این افراد و رواج فامیل خزاف مقدم که سابقه ی تاریخی در حدود ۳۰۰ سال دارد، نشان از رونق سفالگری منطقه و دیرینه بالای این هنر در شهر مذکور دارد.
به گفته وی برای ساخت تنور از خاک رس، کاه، ماسه و آب با نسبت های بسیار دقیق و استاندارد که به صورت تجربی حاصل شده استفاده می شود.
مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: تجربه تشخیص خاک مرغوب برای تنورسازی، روش های به عمل آوری گل وآماده سازی آن، ساخت تنور با لایه های نواری با عرض حدود ۲۲ سانت و… از استعداد، توانمندی و تجربه ی غنی نسل به نسل این هنر در شهر فردوس حکایت دارد.
وی با اشاره به اینکه دوام و عمر بالای تنورهای فردوس که بیشتر از ۵۰ سال مورد استفاده بوده و کارایی دارند از دیگر خصوصیت های تنورهای فردوس است، اضافه کرد: پخت کامل بدنه تنورها در کوره و نصب و استفاده از تنور پخته، دلیلی بر استقامت تنورها و کیفیت نان حاصله است.