سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
به منظور عضویت در شبکه ژئوپارک های جهانی؛ ژئوپارک طبس به یونسکو رفت

به منظور عضویت در شبکه ژئوپارک های جهانی؛ ژئوپارک طبس به یونسکو رفت

به گزارش تور مسافرتی مشاور ژئوپارک طبس اظهار داشت: پرونده این ژئوپارک بعنوان سومین ژئوپارک ایران برای عضویت در شبکه ژئوپارک های جهانی به یونسکو ارسال شد.

علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم و مشاور ژئوپارک طبس به خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از چهار سال کار و تلاش و انجام زیرساخت ها و آموزش های لازم بر طبق بخشنامه ژئوپارک های یونسکو، پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس در شبکه ژئوپارک های جهانی یونسکو ارسال شد. این اتفاق پس از بررسی و تأیید کمیسیون ملی یونسکو افتاد و عملکرد و کارهای ژئوپارک طبس توسط کمیسیون ملی تأیید شد.
یونسکو پس از آن که نهادهای بین المللی مختلف تاییدیه دادند، در تابستان سال دیگر ارزیابان خودرا به ایران می فرستد وی با اعلان اینکه قبل از این در تیرماه امسال نامه اعلام آمادگی برای ارسال پرونده به یونسکو نوشته شده بود اظهار داشت: این پرونده در مرحله اول ارزیابی های دفتری و تخصصی خودرا در یونسکو و شبکه جهانی و اتحادیه بین المللی علوم زمین و بخش های دیگر پشت سر خواهد گذاشت و در صورتیکه تاییدیه این مراکز را به دست بیاورد سال دیگر مورد ارزیابی بازرسان یونسکو قرار می گیرد. در حقیقت پس از آن که نهادهای بین المللی مختلف تاییدیه دادند و نقصی در پرونده ندیدند، ارزیابان یونسکو در تابستان سال دیگر به ایران می آیند.

امری کاظمی بیان کرد: ژئوپارک طبس با مساحت ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع دارای ۳۹ ژئوسایت است که جذابیت های زمین شناختی فرهنگی و طبیعی زیادی را در خود دارد و یکی از مراکز مورد توجه خاص زمین شناسان ایران و جهان است.

وی افزود: آماده سازی زیرساخت های ژئوسایتها همچون تابلوهای تفسیری، بخش های خدماتی و برگزاری دوره های آموزشی برای جامعه محلی در سطوح مختلف همچون مباحث آموزش علوم زمین و دانش آموزی، صنایع دستی و تولید محصولات محلی، مطالعات و پژوهش ها، راه اندازی و تشکیل مرکز اطلاع رسانی ژئوپارک اقداماتی بوده که در این چند سال انجام شده است و گزارش آنرا در قالب پرونده آماده و ارسال کردیم.
امری کاظمی اظهار داشت: پرونده ارس نیز بعنوان دومین ژئوپارک داوطلب ایران دو سال پیش به یونسکو ارسال شد و مورد تأیید قرار گرفت ولی به سبب محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا امکان سفر ارزیابان یونسکو به کشور و بررسی های میدانی آنها میسر نشد و به تعویق افتاد امیدواریم در آینده نزدیک این ارزیابی صورت گیرد و ژئوپارک ارس نیز معرفی شود.
پرونده ارس نیز بعنوان دومین ژئوپارک داوطلب ایران دو سال پیش به یونسکو ارسال شد بیشتر مناطق تحت حفاظت چهارگانه کشور قابلیت تبدیل به ژئوپارک ملی را دارند. قشم اولین ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک های ملی تحت حمایت یونسکو درآمد. بعد از آن ارس بعنوان دومین ژئوپارک داوطلب به یونسکو عرضه شد، سومین ژئوپارک نیز در منطقه طبس قرار دارد.
امری کاظمی در اطلس توانمندی های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران، ۳۰ منطقه را در ایران بعنوان مناطق پیشنهادی برای معرفی و ثبت تحت عنوان ژئوپارک به تفصیل معرفی کرده است.

منبع: