سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
حمید خطیب شهیدی درگذشت

حمید خطیب شهیدی درگذشت

حمید خطیب شهیدی، استاد پیشکسوت دیرینه شناسی ایران از دنیا رفت.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، مهرداد ملکزاده، عتیقه شناس و از شاگردان خطیب شیهدی خبر درگذشت این استاد عتیقه شناس را تایید کرده است. همین طور جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران درگذشت خطیب شهیدی را برای جامعه دیرینه شناسی ایران ضایعه ای اسفناک توصیف کرد.
حمید خطیب شهیدی سال ۱۳۲۷ در مراغه زاده شد. در سال ۱۳۵۱ کارشناسی دیرینه شناسی خودرا از دانشگاه تهران گرفت و در سال ۱۹۷۵ میلادی دکتری خودرا از دانشگاه ناپل شرقی ایتالیا دریافت کرد. دکتر خطیب شهیدی به زبان های انگلیسی، ترکی و ایتالیایی مسلط بود. تخصص اصلی اش بررسی وجوه تاریخی و فرهنگی برآمدن تمدن “اورارتو” در شمال غرب ایران و نیمه شرقی فلات آناتولی بود و در این زمینه کتاب ها و مقالات مختلفی به فارسی و انگلیسی و ایتالیایی منتشر نمود.
او از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۶۵ کارشناس مرکز دیرینه شناسی ایران بود. در فاصله سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ استادیار دانشگاه فارابی اصفهان شد و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۰ استادیار گروه آموزشی دیرینه شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بود. خطیب شهیدی نزدیک به ۴۰ فصل برنامه میدانی باستان شناختی را در ایران، همچون محوطه های شروع دوران تاریخی و فرهنگ و تمدن اورارتویی، همچون بسطام و حسنلو سرپرستی و راهبری کرده بود.
خطیب شهیدی از میانه دهه ۸۰ خورشیدی عضو مؤثر کارگروه واژه گزینی دیرینه شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.
سیدمحمد بهشتی، رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سال ۹۷ در شب حمید خطیب شهیدی که به همت مجله بخارا برگزار شد، وجود “خطیب شهیدی” را در جامعه دیرینه شناسی یک غنیمت دانسته و اظهار داشته بود: اگر پنج نفر در جهان حرفی برای گفتن درباره دوره “اورارتویی” داشته باشند، یکی از آنها خطیب شهیدی است.