سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در مراسم افتتاح نمایشگاه اموال استردادی از پاریس مطرح شد؛ رایزنی با نوادگان سفیر شارل دوگل

در مراسم افتتاح نمایشگاه اموال استردادی از پاریس مطرح شد؛ رایزنی با نوادگان سفیر شارل دوگل

تور مسافرتی: رایزن فرهنگی ایران بعد از ۵ ماه مذاکره با نوادگان سفیر شارل دوگل موفق شدند ۲۹ قلم شی تاریخی را از پاریس به ایران برگرداند. در حال حاضر نمایشگاهی برای این آثار در موزه ملی برگزار شده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نمایشگاه اشیای استردادی از کشور فرانسه امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین در موزه ملی ایران راه اندازی شد. ۲۹ قلم شیء تاریخی از دوره های مختلف که قدمت تعدادی از آنها به پنج هزار سال قبل باز می گردد توسط وزارت امورخارجه، دستگاه دیپلماسی کشور و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در پاریس به کشور بازگردانده شد.
۲۹ شی ء استردادی شامل ظرف سفالی لوله دار متعلق به دوره آهن اول، پیکرک های سفالی دوره عیلام میانه، ظرفی از جنس قیر طبیعی دوره عیلام میانه، پیکرک سفالی دوره اسلامی، دوات سفالی لعابدار دوره سلجوقی، بشقاب سفالی دوره اشکانی است. قدیمی ترین شی ء یک قطعه سفال دوره عصر مفرغ است که حدود پنج هزار سال قدمت دارد.
قرار است قسمتی از این آثار استردادی بعد از نمایش در موزه ملی ایران، در همین موزه و تعدادی نیز به موزه رضا عباسی منتقل شود.
محمدعلی کیانی مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار داشت: این آثار از طرف رایزن فرهنگی ایران در پاریس و با مذاکراتی که رایزن فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی پنج ماه با نوادگان سفیر شارل دوگل در زمان جنگ جهانی دوم داشتند، به کشور بازگشت.
او اضافه کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان متولی تمام کارهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. ما به ۸۰ نمایندگی مان در ۶۵ کشور تاکید کردیم، یکی از شرح وظایف آنها، شناسایی آثار و اشیای تاریخی فرهنگ و تمدن ایران است که باید در دستور کارشان قرار بگیرد. رایزن های فرهنگی ما درحال انجام آن هستند و هماهنگی های لازم نیز انجام شده است.
مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد: رایزن فرهنگی ما در برخی از کشورها درحال شناسایی تعداد دیگری از آثار هستند، پس از مذاکرات و اقداماتی که دراین زمینه انجام می شود، این موارد را اعلام خواهیم کرد.
این نمایشگاه که از ۱۷ فروردین برگزار شده تا اختتام فروردین ماه در موزه ملی ایران میزبان علاقه مندان است. قبل از این ۱۹ پرونده شامل ۴۰ هزار شیء تاریخی به ایران بازگشت.

منبع: