سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در یک نشست مطرح شد؛ مسئولیت پذیری گردشگران در مدیریت گردشگری تعالی بخش

در یک نشست مطرح شد؛ مسئولیت پذیری گردشگران در مدیریت گردشگری تعالی بخش

به گزارش تور مسافرتی رییس دانشکده علوم گردشگری اظهار داشت: مسئولیت پذیری گردشگران در مدیریت گردشگری تعالی بخش بسیار اهمیت دارد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نشست «نقش رویکرد گردشگری تعالی بخش در مدیریت گردشگری کشور» با حضور منوچهر جهانیان، رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در اولین رویداد هم افزایی مدیریت ایران در مصلی تهران اجرا شد.
در این جلسه که اعضای انجمن گردشگری تعالی بخش و مجموعه های پاویون گردشگری حاضر در رویداد نیز حضور داشتند، جهانیان با اشاره به نقش گردشگری در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورها، به زمینه ها و ضرورت های ترویج گفتمان گردشگری تعالی بخش اشاره نمود و ظرفیت های این رویکرد را برای توسعه و تعالی گردشگری کشور تشریح نمود.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به سابقه رویکرد تعالی بخشی در گردشگری اظهار داشت: مناسبات بین جامعه میزبان محلی و گردشگران با رویکرد تعالی بخشی باید تعریف شود و اسنادی چون کدهای جهانی اخلاق گردشگری بر این مسئله تاکید دارد.
وی ضمن پرداختن به مقوله مدیریت گردشگری، خصوصاً با تمرکز به تفاوت های مدیریت های سنتی و مدیریت مدرن در دوران فعلی، بیان کرد: اولین و بنیادی ترین منبع قابل استناد برای نظریه پردازی و تولید محتوا در موضوع گردشگری تعالی بخش نص و متن قرآن کریم است که در این کتاب مقدس آیاتی با موضوعات سیر و سفر و گردشگری با اهداف عبرت آموزی، تعالی بخشی، آموزش و … آمده است و اصولاً سیر و سفر یکی از ابزار تبلیغ انبیا و اولیا، پرستش خدای یکتا و اجتناب از طاغوت است که همین آیات دلایلی محکمی را در خود دارد که بیان کننده سطح بالاتر داشتن رویکرد تعالی بخش نسبت به سایر دیدگاه ها و مکاتب مادی است.
در ادامه، این استاد دانشگاه به روایاتی از ائمه معصوم (ع) اشاره نمود که در آنها، سفر محکی برای شناخت جهان و مردمان است و فواید سفر از کلام امیرالمومنین (ع) به خوبی بیان شده است که سفر سبب انبساط روح، تحصیل درآمد، تامین معاش، فراگیری علم و تجربه، آموختن آداب زندگی و تعامل و معاشرت با افراد با فضیلت و خلاق است. همچنین، وی به بیان اهمیت و جایگاه گردشگری در کلام و بیان مقام معظم رهبری پرداخت و الگوی معنویت در گردشگری از نظر اسلامی را تشریح نمود.
این استاد دانشگاه پرهیزکاری، تهذیب نفس، خودشناسی، پایبندی به اخلاقیات، اعتماد به خداوند، روشن بینی و فطرت جویی را همچون مواردی دانست که در الگوی کسب معنویت و تعالی بخشی در گردشگری قابل تعریف و توضیح است و لازم است تا این مسائل در سیاست گذاری های گردشگری موردتوجه قرار گیرد.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در بیان مؤلفه ها و زیرمؤلفه های تعالی گرایی در گردشگری اظهار داشت: ابعاد تعالی گرایی در گردشگری به اَشکال رسیدن به تعالی، رسیدن به معنا و درک متقابل قابل تعریف است و مؤلفه هایی چون آموزش و پرورش، پندآموزی، تعقل و کاوشگری و زیرمؤلفه هایی چون عزت نفس، خودشکوفایی و خوداتکایی در این قالب و در جریان گردشگری با رویکرد تعالی بخش ظهور و بروز پیدا می کند.
این پژوهشگر حوزه گردشگری با اشاره به اصول ده گانه کدهای اخلاق جهانی گردشگری اشاره نمود که مفاد این اصول نیز در کنار مبانی دینی، فکری و اندیشه ای گردشگری تعالی بخش قرار می گیرد و می توان برای ترسیم درست افق گردشگری به آن توجه کرد.
وی با اشاره به مدیریت گردشگری و محرک های آینده گردشگری بیان کرد: مدیران گردشگری باید با شناخت و آگاهی از مبانی، آموزش و فرهنگ سازی، توانمندسازی جوامع میزبان و محلی بتوانند برای پر رنگ تر کردن عنصر تعالی بخشی در صنعت گردشگری عملکرد مثبت و سازنده داشته باشند؛ چونکه مسئولیت پذیری گردشگران در مدیریت گردشگری تعالی بخش بسیار اهمیت دارد.
از نظر وی، اولویت دادن به گردشگری با تاکید بر تعالی گرایی در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های کلان کشور؛ به کارگیری منابع انسانی متعهد و متخصص؛ نگاه برنامه محوری در فعالیت ها؛ واگذاری امور به انجمن ها و صنوف متعهد و متخصص؛ تعامل و هماهنگی بین بخشی و فرابخشی ازجمله پیشنهادهای کاربردی برای دستیابی به توسعه گردشگری تعالی بخش هستند.
سپس حاضران در نشست دیدگاه ها و پرسش های خودرا مطرح نمودند که مواردی چون نسبت سنجی گردشگری زیارتی و گردشگری تعالی بخش، وجود رویکرد تعالی بخشی در تمامی گونه های گردشگری، هوشمندسازی گردشگری و نسبت آن با رویکرد تعالی بخش، به کارگیری منابع انسانی دانش آموخته و مجرب، استفاده از رسانه های نوین برای ترویج گردشگری تعالی بخش از این جمله بودند.
جهانیان ضمن جمع بندی مباحث نشست، بیان کرد لازم است تا گردشگری تعالی بخش یک اولویت و یک سیاست کلان در نظر گرفته شود و الزامات تحقق این رویکرد مورد توجه قرار گیرد و از دید های تک بعدی، موقت، کوتاه مدت، بخشی نگرانه و کم فایده یا بی فایده در مدیریت گردشگری کشور اجتناب شود.

منبع: