سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
دارابی خبر داد؛ تعداد موزه ها را تا پایان ۱۴۰۴ به عدد هزار می رسانیم

دارابی خبر داد؛ تعداد موزه ها را تا پایان ۱۴۰۴ به عدد هزار می رسانیم

به گزارش تور مسافرتی، معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: در دولت سیزدهم و در یک سال قبل ۳۵ موزه به ظرفیت مجموعه موزه های کشور اضافه شده است و به رییس جمهوری قول داده ایم تا پایان ۱۴۰۴ تعداد موزه ها را به عدد هزار برسانیم.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، آئین تکریم و معارفه مریم جلالی و بیژن مقدم سرپرست پیشین و مدیر جدید مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اجرا شد.
بنا بر این گزارش، دارابی در این مراسم با اشاره به کارنامه موفق و تأثیرگذار مریم جلالی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، اظهار داشت: طی این مدت قدمهای مهمی در زمینه مرمت، تشکیل شوراهای راهبردی و فنی موزه ها، برنامه جامع پنج ساله و همین طور جذب منابع و ظرفیت های جدید انجام شد که قابل تقدیر است.
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی همین طور از بیژن مقدم به عنوان یکی از مشاهیر حوزه رسانه و ارتباطات نام برد و اضافه کرد: مطمئناً دوره ی جدید حساس و تعیین کننده است. در دوره اخیر با تفویض اختیارهایی که انجام شده، خیلی از امور را به مدیران کاخ ها و موزه ها واگذار کرده ایم. امروز، عصر رسانه و ارتباطات است و روایتگری آن چیزی است که در این حوزه نیاز داریم.
معاون میراث فرهنگی کشور با تأکید بر قدرت موزه ها، از آنها به عنوان ویترین و گنجینه هر ملتی نام برد که در عرصه صلح، دیپلماسی عمومی و توسعه و گسترش مناسبات جهانی در عرصه بین الملل نقش مهمی ایفا می کنند.
او با اشاره به بازید رییس جمهوری از بخش های مختلف موزه ملی اشاره کرد: در گزارشی که به آقای رئیسی ارائه دادم، اعلام کردم در کشور ۸۰۰ موزه داریم که کم تر از ۳۰۰ عدد آن متعلق به وزارت میراث فرهنگی و بقیه متعلق به بخش خصوصی و سایر ارگان ها است. در دولت سیزدهم و در یک سال قبل ۳۵ موزه به ظرفیت مجموعه موزه های کشور اضافه شده است و به رییس جمهوری قول داده ایم تا پایان ۱۴۰۴ تعداد موزه ها را به عدد هزار برسانیم.
دارابی بیان کرد: افزایش تعداد موزه ها نه فقط از نظر کمی مهم می باشد، بلکه باید در سبد فرهنگی خانواده قرار گیرد. بدین وسیله باید حافظه تاریخی جامعه را تقویت نماییم و انتقال تجربه به نسل جوان صورت گیرد.
او با اشاره به تاریخ ۷ هزار ساله ایران بیان کرد: انتقال این تجربه به نسل جوان با روایتگری درست، مستند، باورپذیر، عالمانه، جذاب و متناسب با مخاطب های مختلف به انجام می رسد.
وی به ظرفیت بالای شورای راهبردی و فنی موزه ها اشاره و بر دستور کار قرار گرفتن توسعه و ارتقای زیرساخت ها تاکید نمود. پیگیری تدوین سند چشم انداز جزو مطالباتی بود که دارابی به آن اشاره نمود و اضافه کرد: برای اولین بار در بند ۱۷ برنامه هفتم توسعه و در سیاست های کلی نظام، گردشگری و صنایع دستی دارای عنوان شده است و باید از این فرصت نهایت استفاده صورت گیرد.
معاون میراث فرهنگی در آخر اظهار امیدواری کرد با روحیه تعاملی و سوابق، بیژن مقدم موفق به انجام کارهای مهمی در زمینه روایت گری همین طور توسعه و گسترش زیرساخت های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران شود.
همچنین در این مراسم توانگر نماینده مجلس در سخنان کوتاهی اظهار امیدواری کرد مجموعه فرهنگی نیاوران همچون گذشته در ۲ موضوع فرهنگ و تاریخ قدمهای مثمر ثمری را بردارد.
به روح خانواده محوری توجه ویژه داشتیم
در ادامه مریم جلالی از دریافت حکم مدیریت نیاوران از طرف دارابی به عنوان نقطه عطف کاری اش یاد کرد و اظهار داشت: تمام تلاشم را در این پنج ماه برای مجموعه نیاوران و میراث فرهنگی به کار گرفتم و اهتمام ام بر استفاده از صاحب نفسان در پیشبرد امور این مجموعه بود.
وی به تدوین طرح تحول چهار ساله نیاوران در محور شش گانه نیروی انسانی، بهره برداری و زیرساخت و ارائه پیشنهادات کارشناسی در این طرح همین طور انتخاب شعار «نیاوران برای مادران» در امتداد توجه به روح خانواده محوری اشاره و بیان کرد: این مدت در سه حوزه محتوا، ساختار و سازوکار تحولاتی همچون توسعه حوزه دیجیتال، تولید پادکست نی آوران، توجه به حوزه VR و IR، شروع مطالعات صاحبقرانیه، توجه به حوزه روایت گری انجام شد.
شنیدن حقایق تاریخی، امروز اهمیت فراوانی دارد
در ادامه بیژن مقدم با اشاره به تجربه ۳۵ ساله اش در زمینه فرهنگی و رسانه ای اضافه کرد: مجموعه نیاوران یکی از دست نخورده ترین مجموعه های تاریخی است که بعد از انقلاب توسط افرادی متدین با حفظ تمام خاصیت ها و دارایی هایش نگهداری و حفظ شده است.
وی روایت گری و گردشگری را دو امر جدایی ناپذیر از یکدیگر عنوان نمود و اضافه کرد: علاوه بر دیدن، شنیدن حقایق تاریخی، امروز اهمیت فراوانی دارد. امروز جنگ روایت هاست که باتوجه به تاکید مهندس ضرغامی و دکتر دارابی بر این امر تلاشمان این است این مهم باکیفیت صورت گیرد. مقدم در آخر اظهار امیدواری کرد که از ظرفیت های این مجموعه برای شادی مردم و انجام هرچه بهتر کارهای فرهنگی استفاده گردد.
در پایان این مراسم احکام مریم جلالی و بیژن مقدم سرپرست پیشین و مدیر جدید مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از طرف علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور اهدا شد.