سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ مطالبه مجلس و فعالان گردشگری از یکدیگر

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ مطالبه مجلس و فعالان گردشگری از یکدیگر

تور مسافرتی: به گزارش تور مسافرتی، مجانی شدن موزه ها در یک روز، اخطار به ایرانی ها متمول، تزئین هتل ها با صنایع دستی و نشست فعالان گردشگری با نمایندگان مجلس همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبر رسید که به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی سیزدهم دی ماه، بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی زیر پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجانی شد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مناسبت گرامی داشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، سردار دل ها بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی زیر پوشش وزارت خانه را در روز سه شنبه ۱۳ دیماه ۱۴۰۱ مجانی اعلام نمود. هشدار به ایرانی ها متمول در این هفته یک نامه ای منتشر گردید مبحث از این قرار بود که پرهام جانفشان عراقی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران عطف به نامه مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری و پیوست نامه معاون پیش گیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب در مورد افزایش گزارش های در ارتباط با انجام کلاهبرداری ها و پرونده های قضایی در اطلاعیه ای به انجمن ها و جوامع گردشگری نوشت: از آنجائیکه بعضی از اتباع کشورهای خارجی بخصوص از کشورهای آفریقایی با شناسایی افراد ایرانی دارای تمکن مالی و اعلام این که قصد سرمایه گذاری در کشور ایران را دارند نسبت به دریافت ریال از این افراد اقدام نموده و به ازای آن، ارزهای جعلی عرضه می کنند. در ادامه این نامه آمده است مقتضی است به منظور جلوگیری از وقوع احتمالی و صیانت از حقوق شهروندان ایرانی، دستور فرمائید مبحث به نحو شایسته به واحدهای زیر پوشش اطلاع رسانی تا در صورت مشاهده موارد مشکوک مبحث در اسرع وقت به مراجع انتظامی و قضایی ذیربط گزارش شود.
تزئین هتل ها با صنایع دستی در این هفته جمشید حمزه زاده رئیس جامعه حرفه ای هتلداران کشور اظهار داشت: اخیرا جلسه ای با معاون صنایع دستی کشور در زمینه استفاده از صنایع دستی در هتل ها داشتیم نتیجه جلسه این بود کارگروهی متشکل از نمایندگان جامعه هتلداران و معاونت گردشگری تشکیل گردد تا بررسی نمایند که این طرح مغایر با استانداردهای هتل نباشد همینطور ورود صنایع دستی به هتل ها معرفی صنایع دستی شده و باعث افزایش درآمد هتل ها باشد.
وی اضافه کرد: اگر در لابی هتل ها که سوت و کور است کارگاه های صنایع دستی برپا شود مثلا قلمکاران یزد در لابی حضور پیدا کنند و ضمن انجام کار، ورکشاپ هم برپا کرده و مردم ببینند باعث می شود هم از کافی شاپ خرید شود هم آن صنایع دستی معرفی شده و هم کار آن هنرمند فروخته شود ازاین رو این طرح می تواند چند فایده داشته باشد حتی میتوان رویدادهای در ارتباط با صنایع دستی را در آمفی تئاتر هتل ها تعریف کرد.
زمان برگزاری آزمون جامع گردشگری اعلام شد معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زمان برگزاری آزمون جامع دوره های کوتاه مدت گردشگری را اعلام نمود. آزمون جامع هماهنگ و سراسری دوره های کوتاه مدت گردشگری در روز جمعه شانزدهم دی ۱۴۰۱ در سطح ۳۱ استان و منطقه آزاد کیش و چابهار انجام می شود.
در این آزمون ۵۴۵۳ داوطلب در هفت دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان ایرانگردی جهانگردی، راهنمایان طبیعت گردی، راهنمایان زمین گردشگری، مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری، کارشناس ارزیابی طرح تطبیق ضوابط تأسیسات گردشگری و مدیرفنی طرح تطبیق ضوابط تأسیسات گردشگری به صورت مجزا و طی ساعات تعیین شده به سنجش اطلاعات و آموخته ها در طول دوره خود خواهند پرداخت.
مطالبات جوامع و انجمن های گردشگری از نمایندگان مجلس انجمن ها، جوامع و تشکل های گردشگری نشستی با نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون گردشگری داشتند تا دغدغه های خویش را در رابطه با صنعت گردشگری مطرح کنند موضوعی که بیشتر در این جلسه درخواست شد مشارکت دادن بخش خصوصی در نوشتن قوانین و برنامه هفتم توسعه بود. در این جلسه منتظری نماینده مجلس اظهار داشت: شما باید نظام مسائل را دسته بندی کنید برخی قوانین مزاحم، برخی کم اثر برخی هم متضاد هستند اینها را بنا به تخصص خودتان برای ما مشخص کنید. من تلاش می کنم تا نشستی با فراکسیون گردشگری و وزیر میراث فرهنگی اجرا شود. می توانیم از وزرایی که مسئولیتی دارند هم دعوت نماییم. رفیعی نماینده دیگر مردم در مجلس هم اظهار داشت: ما زیبایی های طبیعی زیادی در ایران داریم که در دنیا مقصد اول توریستهای خارجی است. توریست زمانی که در گوگل سرچ می کند داده های زیادی در رابطه با این مناطق در ایران به دست می آورد اما زمانی که پایش را به کشورمان می گذارد و می خواهد به آنجا برود نمی تواند این مرحله برای او قفل می شود. ما چرا در تحریم ها این بخش را نمی بینیم. البته ما خود تحریمی هم داریم. بخش جذب توریست خارجی یکی از آن بخش هاست. مبنای برنامه هفتم؛ برنامه تحول دولت می باشد. شما چقدر به آن رجوع داشتید؟ من قول می دهم که جلسه ای برای آن برگزار کنم اگر قانونی با حضور ذی نفعان آن نوشته نشود به درد نمی خورد. اقبال شاکری هم از نماینده های مجلس اظهار داشت: ما در حوزه سلامت منحصر به فرد هستیم باید موانع را برطرف نماییم. بخش هایی از مطالباتی که در قسمت آموزش و سلامت مطرح کردید دست دیگران است. فعالان امشب می خواهند این بخش ها در اختیار متخصصانش قرار گیرد. چون خودشان صلاحیت برنامه ریزی و مدیریت را دارند. برای برنامه هفتم خواسته هایی مطرح کردید من می گویم شما باید برنامه هفتم را به ما بدهید. این مشکل در جاهای دیگر هم هست آنها هم می گویند برنامه را بدهید ما بخوانیم ولی من می گویم شما می توانید برعکس عمل کنید. خودتان آنرا بنویسید و به ما بدهید.
تشریح نحوه برگزاری سی وششمین نمایشگاه صنایع دستی در این هفته معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به برنامه ریزی ها برای برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه مانند برگزاری جشنواره غذا و فست فود نیست. مریم جلالی در نشست با برخی از مدیران و کارشناسان حوزه صنایع دستی که معاونان صنایع دستی استان ها هم به صورت وبیناری حضور داشتند، با بیان این مطلب اظهار داشت: سی و ششمین نمایشگاه صنایع دستی و هفتمین جشنواره فجر صنایع دستی را در حالی برگزار می نماییم که این دو رویداد به بلوغ رسیده است. در رابطه با برگزاری این دو رویداد باید توجه داشته باشیم که چگونگی برگزاری آنها معطوف به چیستی برگزاری است.
معاون صنایع دستی کشور افزود: با توجه به این که ظرفیت های حوزه صنایع دستی بسیار بالا و پرارزش است، باید نقش خویش را در این دو رویداد به خوبی ایفا نماییم و دستاوردها و برون داد یک ساله خویش را در سی وششمین نمایشگاه باید به شکل بسیار عالی به نمایش بگذاریم.
جلالی تصریح کرد: ایده های خلاقانه در برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی بسیار اهمیت دارد و باید از ایده های خلاقانه در برگزاری سی وششمین نمایشگاه هم استفاده نمود. سه مأموریت مهم این وزارت خانه هر سه در رابطه با حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و این سه حوزه کاملاً جامع است و با هم هماهنگی و هم پیوستگی دارند.

منبع: