سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ شیراز در صدر اخبار میراثی

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ شیراز در صدر اخبار میراثی

تور مسافرتی: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی فجر، انتخاب چهار شهر و روستای جهانی، باز شدن مرزهای ویتنام به روی گردشگران ایرانی و ادامه موضوع بافت شیراز همچون خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته نمایشگاه صنایع دستی فجر در موزه ملی ایران برپا شد و آثار فاخری از صنایع دستی شهرهای مختلف کشور به نمایش در آمد این نمایشگاه تا چهارم اسفند ماه ادامه داشت.
به بار نشاندن صنعت در معنای تاریخی این جشنواره اطلاعیه ای به شرح زیر هم در این هفته منتشر نمود که در قسمتی از آن آمده: بااینکه سیاست های کلان توسط قانونگذاران برای بلندمدت دیده و اندیشیده شده اند، لیک بدیهی است نحوه ارائه مجریان، برمبنای نیازهای روز و به فراخور اقتضائات زمان، می تواند و باید تغییراتی را نسبت به ادوار قبل لحاظ کند. در چنین وضعیتی است که تمام تلاش برگزار کنندگان و مسئولان با رویکرد تقویت توجه به صنایع دستی ایران، در امتداد تحقق اقتصاد هویت بنیان، متمرکز شده و کوشیده راه پر فراز و نشیب ترکیب فاخر- کاربردی را در آثار صنایع دستی ایران هموار سازد و صناعت را در معنای تاریخی خویش به بار نشاند.
معرفی چهار شهر و روستای جهانی صنایع دستی به شورای عالی در این هفته که پر بود از خبرهای حوزه صنایع دستی، مریم جلالی معاون صنایع دستی کشور از اعلام چهار شهر و روستای جهانی صنایع دستی به شورای عالی و جهانی آگاهی داد اظهار داشت: ممکنست تلفیق نمایشگاه و جشنواره صنایع دستی دلخوری هنرمندان را به همراه داشته باشد. مریم جلالی معاون صنایع دستی کشور درباره ی این که چرا جشنواره سرو سیمین صنایع دستی و نمایشگاه ملی صنایع دستی با یکدیگر تلفیق نشدند اظهار داشت: نمایشگاه صنایع دستی محل نمایش تولیدات انبوه و تولیدات خرد ماست. نمایشگاه صنایع دستی ثمره اتفاقاتی است که در جشنواره می افتد. هدف جشنواره، نمایش اصالت ها و تولیدات فاخر و تولیدات اصیل ماست. تلفیق این دو رویداد ممکنست دلخوری هنرمندان را به همراه داشته باشد. باید هنرمندانی که در امتداد هنرهای سنتی کار می کنند در جایگاه ویژه ای دیده شوند. بنا بر این جشنواره سرو سیمین هفت را برگزار کردیم. وی درباره ی آمار به دست آمده از میزان فروش و خرید صنایع دستی در نمایشگاه ملی نیز بیان کرد: دوستان درحال جمع آوری آمار و اطلاعاتی از میزان فروش و رضایتمندی افراد در نمایشگاه صنایع دستی هستند. بمحض تجزیه و تحلیل، آنرا اعلام می نماییم.
مرزهای ویتنام به روی گردشگران باز شد در این هفته خبرگزاری مهر در گفتگو با سفیر ویتنام در ایران از بازگشایی مرزهای ویتنام به روی گردشگران بعد از رفع محدودیت های کرونا آگاهی داد. لوئونگ کونوک هویی سفیر ویتنام در ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: ایران ظرفیت های زیادی برای همکاری دارد. گردشگری یکی از این ظرفیت هاست. هر دو طرف نیاز دارند که همکاریهای گردشگری را ارتقا دهند. هم اکنون همه گیری کرونا با توجه به این که به انتها رسیده و انتظار داریم که مردم دو کشور از جاذبه های ایران و ویتنام دیدن کنند. وی بیان داشت: در نمایشگاه بین المللی گردشگری قسمتی از سایت های گردشگری کشورمان را به نمایش گذاشتیم من متوجه شدم مردم ایران تمایل دارند که به کشور ویتنام سفر کنند. نمایشگاه های گردشگری فرصت خوبی برای مقامات دو کشور است که روابط دو کشور را ارتقا دهند. وی با اعلان اینکه هم اکنون ویتنام محدودیت کرونا ندارد اظهار داشت: ما در ویتنام ساحل خیلی بزرگی داریم و شهرهای ساحلی ریزورت های متنوعی دارند. مردم ویتنام مثل ایرانیها دوستانه برخورد می کنند. سفیر ویتنام در ایران بیان کرد: حالا آمار توریستهایی که از ویتنام به ایران می آیند یا از ایران به ویتنام می روند قابل توجه نیست. از طرفی باید برای رفتن به ویتنام ویزا گرفت این ویزا بوسیله مراجعه به سفارت یا فرودگاه امکان پذیر است و روند صدور آن نیز طولانی نیست. ما برای سفر به این کشور پیج های گردشگری متنوعی داریم که در سایت سفارت و مهاجرت قابل دسترس است. لوئونگ کونوک هویی افزود: مرزهای گردشگری کشور ویتنام از فروردین و اردیبهشت سال قبل باز شده است و مردم ایران هم می توانند با گرفتن ویزا به این کشور سفر کنند.
روز جهانی راهنمایان گردشگری بدون جشن جهانی در این هفته مصادف با دوم اسفند ماه روز جهانی راهنمایان گردشگری گرامی داشته شد اما در قالب پیام. حتی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرارسیدن روز جهانی راهنمایان گردشگری را به فعالان این حوزه در قالب یک خبر تبریک گفت و هیچ خبری از برگزاری همایش یا جشنی مانند سالهای قبل نبود. امسال حتی وزیر میراث فرهنگی نیز در حاشیه هیأت دولت یا سخنرانی های مختلفی که داشت؛ اشاره ای به این روز نکرد.
ثبت روستای گنگ در لیست آثار ملی ایران مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: محدوده تاریخی بافت با ارزش فرهنگی -تاریخی روستای کنگ در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید. محمود طغرایی اظهار داشت: روستای تاریخی کنگ در شهرستان طرقبه شاندیز و در ۲۰ کیلومتری غرب شهر طرقبه، در راه نغندر و در کنار دره رودخانه کنگ قرار دارد. مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: بافت تاریخی این روستا با معماری بومی که دارد از خاصیت های منحصر به فردی برخوردارست و تحت تأثیر عوامل مختلف طبیعی هم چون رودخانه و شیب طبیعی زمین و در راه رخدادهای تاریخی و مهاجرت های اقوام مختلف، در بیش از ۷۰۰ سال قبل در این منطقه ایجاد و با استفاده هوشمندانه از مصالح بوم آورد محلی مانند سنگ و چوب توانسته است در طول زمان به حیات فعال روستایی خود ادامه دهد. وی اشاره کرد: در روستای کنگ، تکیه سفلی، قبرستان تاریخی و مزار موسوم به مزار شیخ عبدالله در ۵ کیلومتری ضلع غربی روستا در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. طغرایی اشاره کرد: هم چنین وجود بناهای تاریخی شناسایی شده همچون قلعه گبری کنگ و محله بندی بافت تاریخی که هم چنان به همان اسامی قدیمی و بر طبق اقوام مهاجر قدیمی آن نامیده می شود و توجه به عناصر طبیعی مانند اقلیم، جهت تابش آفتاب، جهت وزش باد و پلکانی بودن خانه های قدیمی دو، سه و گاه چهار طبقه (اشکوبه) همچون ارزش های کالبدی میراث معماری این روستای کوهستانی تاریخی است.
موانع اجرای طرح ایتالیایی ها در بافت تاریخی شیراز در این هفته که خبرها در زمینه تخریب بافت تاریخی شیراز زیاد بود، خبرنگار مهر به سراغ مدیر پروژه طرح صیانت از بافت تاریخی شیراز رفت تا از موانع اجرای این طرح با خبر شود. بنا بر این علیرضا قلی نژاد پیربازاری مدیر طرح حفاظت یکپارچه پایدار و همه جانبه بافت تاریخی شیراز که در کارنامه کاری خود نیز مدیریت میراث فرهنگی در استان فارس را بر عهده داشته؛ موانع اجرای این طرح (مشهور به طرح ایتالیایی ها یا طرح یوکا) را تشریح نمود و اظهار داشت: ما در ایران تجربه های مختلفی در توجه به شهرهای دارای بافت های تاریخی داشته ایم که همه آنها ناکام مانده است. قلی نژاد اظهار داشت: همین طور افزایش قابل توجه هزینه ها به سبب این که خیلی از مدارک و مستندات آنگونه که در هنگام عقد قرارداد فرض می شد وجود نداشت. بدین سبب به سبب عدم امکان پرداخت هزینه به ایتالیایی ها (گرچه در حد حق ماموریت بود) و تامین هزینه های رفت و برگشت آنها و همین طور هزینه های پیش بینی نشده، و جهت دریافت نظرات کارشناسان ایرانی پیش از تکمیل طرح (که به دلیلهای مطروحه در حین طرح فراهم نشد) قرار شد در محدوده ای به عنوان پایلوت طرح تکمیل شود و تیم ایتالیایی هم پذیرفت که درحال حاضر بی آنکه حقوقی دریافت کند در تهیه طرح برای محدوده پایلوت همکاری خودرا ادامه دهند. عضو هیأت اجرائی کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) بیان کرد: در این محدوده تمام اهداف طراحی برمبنای مطالعات تاریخی فرهنگی اقتصادی جمعیتی و کالبدی به انجام رسید. تعیین تکلیف و اعطای کاربری هایی که به رونق زندگی روزمره در بافت کمک می کنند در محدوده محله پایلوت و تعیین تکلیف وضعیت تردد و ترافیک برای کل محدوده بافت تاریخی در رابطه با کلیت شهر و طراحی سیستم عبور و مرور بر طبق استانداردهای روز دنیا و در تطبیق با کاربران سطوح مختلف انجام شد. وی افزود: همین طور نحوه رسیدگی و مرمت پلاک ها ی محدوده بصورت تک به تک معین شد. البته برمبنای متدولوژی پیشنهادی تیم ایتالیایی باید طرح در معرض ابراز نظر مردم محلی قرار می گرفت که به سبب عدم وجود زمینه های لازم این اتفاق نیفتاد و در مورد مشارکت مسئولین ملی و محلی نیز طبیعتاً با آنچه مد نظر بود فاصله داشتیم. برگزاری جشن ثبت جهانی نوغان داری در این هفته از استان گیلان خبر رسید که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان با اشاره به برگزاری جشن میراث جهانی «ابریشم ایران» در لنگرود اظهار داشت: برگزاری این همایش از اواسط اسفند ماه به خردادماه سال آینده موکول شد. ولی جهانی با اشاره به برنامه ریزی و زمان سنجی برگزاری جشن میراث جهانی ابریشم ایران در لنگرود، بیان کرد: این همایش که قرار بود در روز دهم و یازدهم اسفند ماه در لنگرود اجرا شود به خردادماه سال آتی موکول شد. وی افزود: با توجه به این که جشن ثبت جهانی ابریشم میزبان سفرای کشورهای مشترک در پرونده ثبت جهانی است و به سبب عدم زمان کافی برای حضور میهمانان خارجی و هماهنگی های لازم این جشن به تعویق افتاد. مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: همین طور به سبب تداخل این جشن با برنامه های نوروزگاه و ستاد خدمات سفر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، تصمیم به تغییر در زمان برگزاری جشن شدیم. جهانی با اشاره به این که خردادماه زمان تولید و پرورش نوغان است، اظهار داشت: برگزاری همایش جشن میراث جهانی ابریشم ایران هم اکنون موضوعیت نداشته و در خردادماه همزمان با تولید و پرورش نوغان این همایش انجام می شود.