سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ثبت محدوده تاریخی روستای گنگ در لیست آثار ملی ایران

ثبت محدوده تاریخی روستای گنگ در لیست آثار ملی ایران

تور مسافرتی: به گزارش تور مسافرتی، مشهد ـ مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: محدوده تاریخی بافت با ارزش فرهنگی -تاریخی روستای کنگ در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، محمود طغرایی اظهار داشت: روستای تاریخی کنگ در شهرستان طرقبه شاندیز و در ۲۰ کیلومتری غرب شهر طرقبه، در راه نغندر و در کنار دره رودخانه کنگ قرار دارد.
مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: بافت تاریخی این روستا با معماری بومی که دارد از خاصیت های منحصر به فردی برخوردار می باشد و تحت تأثیر عوامل مختلف طبیعی هم چون رودخانه و شیب طبیعی زمین و در راه رخدادهای تاریخی و مهاجرت های اقوام مختلف، در بیش از ۷۰۰ سال قبل در این منطقه ایجاد و با استفاده هوشمندانه از مصالح بوم آورد محلی مانند سنگ و چوب توانسته است در طول زمان به حیات فعال روستایی خود ادامه دهد.
وی اشاره کرد: در روستای کنگ، تکیه سفلی، قبرستان تاریخی و مزار موسوم به مزار شیخ عبدالله در ۵ کیلومتری ضلع غربی روستا در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
طغرایی اشاره کرد: هم چنین وجود بناهای تاریخی شناسایی شده همچون قلعه گبری کنگ و محله بندی بافت تاریخی که هم چنان به همان اسامی قدیمی و بر طبق اقوام مهاجر قدیمی آن نامیده می شود و توجه به عناصر طبیعی مانند اقلیم، جهت تابش آفتاب، جهت وزش باد و پلکانی بودن خانه های قدیمی دو، سه و گاه چهار طبقه (اشکوبه) همچون ارزش های کالبدی میراث معماری این روستای کوهستانی تاریخی است.
مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: پوشش های سنگ چینی شده دیوارهای بار بر، اندود کاه گلی بدنه های داخلی و خارجی بخش های مسکونی با تلفیقی از پنجره های مربع شکل و ایوان های چوبی زیبا، چشم اندازی دل نشین و با صلابت از این بافت پلکانی به وجود آورده است.
وی اظهار داشت: شکل گیری الگوهای متنوع با بیش از هفت الگوی کلی که دقیقاً منطبق بر نیاز مالکان خانه های روستای کنگ طراحی و تولید شده، نیز در نوع خود بسیار جالب بوده و گویای دانش و مهارت سنتی معماری بومی روستا در سده های گذشته است.
طغرایی اضافه کرد: برگزاری آداب و رسوم سنتی و رواج میراث فرهنگی ناملموس باارزش مذهبی و ملی در این روستا هم چون آئین علم گردانی و تعزیه خوانی ماه محرم سنتی و همین طور پاسداشت جشن نوروز و چهار شنبه سوری، بخش هویتی فرهنگی این روستا است که واجد توجه است.
مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: وجود طبیعت بکر، رودخانه و باغات سر سبز و چشم انداز زیبای آن، ظرفیت منحصر به فردی را برای حضور گردشگران و طبیعت گردان در این روستا به وجود آورده است.
وی تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ثبت ملی این محدوده بافت روستایی، در نظر دارد بمنظور انجام اقدامات حفاظتی از این اثر باارزش تاریخی، فرهنگی، با همکاری سایر نهادهای دولتی و مردمی نسبت به مستند سازی فنی، برنامه ریزی استواری بخشی خانه ها و معابر، اقدام در امور حفاظتی و اجرای برنامه های عملیاتی مرمتی، زمینه مناسب زندگی روستاییان را فراهم نموده و سبب پاسداری از میراث فرهنگی و کالبدی یکی از کهن ترین روستاهای کشور شود. پشتیبانی از سرمایه گذاری در گردشگری بمنظور توسعه فضاهای اقامتی و پذیرایی سنتی، یکی دیگر از روش های باز زنده سازی و پایداری این بافت تاریخی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

منبع: