سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مراغه دروازه ای به سمت تاریخ

مراغه دروازه ای به سمت تاریخ

به گزارش تور مسافرتی، آذربایجان شرقی شهر مراغه را به جرات میتوان یکی از کهن ترین و تاریخی ترین شهرهای کشور برشمرد که با قدمت چندین هزار ساله اش، دروازه ای به سمت تاریخ باز می کند.
تمدن در باغشهر معروف مراغه به ۳۰۰۰ سال قبل بازمی گردد. در جای جای این شهر قدیمی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفری که قدم بگذارید، می توانید آثار معماری در ارتباط با دوره حکومتی اول ماناها، اشکانیان، ساسانیان، دوره اسلامی و سلجوقی را ببینید.
نام مراغه در دوران قدیم «ماراویا» بود که در طول سالیان گذشته، تغییر شکل یافته و امروز به مراغه معروف است. این شهر، نخستین پایتخت کشور در دوره ایلخانیان بود و آثار تاریخی، اشیای عتیقه و استخوان ها و فسیل هایی که از این خطه پیدا شده است، نشان داده است که نبض زندگی در این شهر تا ۱۰ میلیون سال قبل می زده است.
وجود رصدخانه ای که بزرگترین و پیشرفته ترین رصدخانه جهان تا پیش از دوره اختراع تلسکوپ بوده و در زمان پایتخت بودن مراغه توسط هلاکوخان مغول ساخته شده است، همچون خصوصیت مهم شهر مراغه به حساب می آید.
از طرفی لایه های فسیلی در مراغه وجود دارد که در ارتباط با اواخر دوران نوزیستی زمین شناسی یعنی چهار تا هفت میلیون سال قبل هستند. منطقه فسیلی مراغه به علت دارا بودن فسیل ماستادون و ماموت ها (سنگواره های قبل از تاریخ) دارای شهرت جهانی بوده و به بهشت فسیل ایران معروف است.
ناگفته نماند که برند دیگری که به اسم مراغه در جای جای کشور هم شناخته می شود، سیب مراغه است. این شهرستان یکی از قطب های مهم تولید سیب استان و حتی کشور بوده و سالیانه چندین هزار تن سیب در این شهرستان تولید و به بازارهای مختلف عرضه می شود.

ظرفیت های تاریخی و اقتصادی مراغه که برای سرمایه گذاران جذاب است
داود اسدیان، فرماندار ویژه مراغه در گفتگو با ایسنا، اظهار می کند: مراغه با بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، پس از تبریز بزرگترین شهر استان بوده و دارای ظرفیت های بسیار مهم بوده و بعنوان یک شهر تاریخی، فرهنگی و تمدنی، جزو ۱۰ شهر کشور از حیث آثار تاریخی به حساب می آید.
وی می افزاید: کهن شهر مراغه در دوره تاریخی ایلخانیان، پایتخت کشور بوده و دارای رصدخانه ای با قدمت ۸۰۰ سال است که توسط خواجه نصیرالدین طوسی راه اندازی شده است. این رصدخانه یکی از مهم ترین بخش های کشور در حوزه علم ستاره شناسی و نجوم به حساب می آید.
وی ضمن اشاره به پتانسیل های کشاورزی مراغه، می گوید: سیب مراغه، برندی نام آشنا در کشور بوده و نشان ممتاز سیب کشور را دارا است. سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن سیب در این شهرستان ساخته شده که بخشی از آن به کشورهای مختلف صادر می شود؛ هم چنین ۱۰۰ هزار تن تولید انواع دیگری از میوه های هسته دار را در مراغه داریم.
اسدیان می افزاید: در کنار باغات و میوه های هسته دار، سایر محصولات کشاورزی هم در مراغه کشت می شود که در جهت اشتغالزایی نقش بسیار مهمی دارد. مراغه از نظر تولید عسل، مقام اول استان را داشته و یکی از قطب های تولید مرغ استان است.
وی خاطرنشان می کند: نیروهای متخصص و ماهر در راس ظرفیت های مراغه می گنجد. این شهر یکی از شهرهای عالم پرور و شاعر پرور کشور و یک شهر حسینی است.
وی ضمن اشاره به ظرفیت های بالای مراغه از حیث گردشگری، می افزاید: این شهرستان می تواند یکی از قطب های مهم گردشگری استان باشد که در این خصوص گامهای موثری هم برداشته شده است. تنها در روزهای نوروز سالجاری تعداد ۵۰۰ هزار نفر از آثار تاریخی مراغه بازدید کرده اند.
فرماندار ویژه مراغه ضمن اشاره به ظرفیت های وقفی موجود در شهرستان مراغه، اظهار می کند: این شهرستان پس از تبریز بیشترین تعداد موقوفات استان را دارد که مردم متدین و خیر شهرستان در طول سنوات گذشته اموال خویش را برای آیندگان وقف کرده اند.
وی می افزاید: حدود ۷۰۰ موقوفه با بیشتر از ۲۰۰۰ رقبه در مراغه وجود دارد که تعداد ۱۳۰ موقوفه در ارتباط با باغات می شود. این سطح از موقوفاتی که در دل شهرستان گنجانده شده است، حاکی از افکار و نگاه مردم این خطه در جهت دستگیری و خیر رسانی به هم نوعان و آیندگان خود است.
وی می افزاید: مراغه در بحث گردشگری، ظرفیت بالقوه ای دارد و میتوان از راه موقوفات این شهرستان در جهت راه اندازی هتل، بوم گردی و مکانهای گردشگری برای اشتغالزایی و تولید ثروت در جهت تحقق شعار سال یعنی «رشد تولید و مهار تورم» اقدام نمود.
وی در مورد وضعیت زیرساخت های این شهرستان برای سرمایه گذاری هم می گوید: دولت مردمی سیزدهم، کارهای ارزشمندی در جهت تکمیل زیرساخت های شهرستان انجام داده و در حال انجام می باشد که مهم ترین آن پروژه آزادراه مراغه-هشترود بوده که با پیگیری های انجام گرفته، در شهریور سالجاری ۴۵ کیلومتر از این آزادراه به زیر بار ترافیکی می رود. این آزادراه ها، شاهراه بزرگ ارتباطی منطقه بوده و مهم ترین بستر برای سرمایه گذاری محسوب می شوند.
فرماندار ویژه مراغه ضمن اشاره به وجود ۱۸۶ روستا در مراغه از راه اندازی ۳۵ کیلومتر راه روستایی پارسال اطلاع داده و می افزاید: علیرغم پراکندگی بسیار بالای روستاها در این شهرستان، راه های دسترسی آنها راه اندازی شده و این اقدام ادامه دار خواهد بود.
وی ضمن اشاره به افزایش دو برابری ظرفیت گازرسانی در شهرستان، اظهار می کند: ظرفیت گاز مراغه تا ۲۵ سال آینده افزایش پیدا کرده و مردم و کارگاه های تولیدی شهرستان در این رابطه هیچگونه دغدغه ای نخواهند داشت.
وی می گوید: در جاده قدیمی مراغه-هشترود که به خاطر نبود کشش حجم بالای ترافیک با آمار بالای تصادفات رو به رو بودیم، اقداماتی چون تونل سازی، باکس گذاری، تعریض جاده و پل سازی انجام گرفته که برخی از آنها بزودی افتتاح می شوند.
وی از شناسایی ۳۶ ژئوسایت در قسمت های مختلف این شهرستان و بخصوص دامنه کوه سهند اطلاع داده و می گوید: درصدد تاسیس ژئوپارک در مراغه هستیم تا این شهر تبدیل به یکی از پایگاه های مهم تاریخی کشور شود.