سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
وزیر میراث فرهنگی: گردشگری معدن در کرمان جذابیت دارد

وزیر میراث فرهنگی: گردشگری معدن در کرمان جذابیت دارد

به گزارش تور مسافرتی، کرمان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب که خیلی از مناطق گردشگری به علت عدم وجود راه دسترسی مغفول مانده اند، اظهار داشت: با عنایت به این که راه دسترسی به مجموعه های گردشگری در اولویت اول قرار دارد ازاین رو در استان کرمان باید راه های دسترسی را تقویت نماییم و اصلا لازم نیست که اعتبارات ایجاد راه های دسترسی به وزارت میراث داده شود بلکه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا این مشکل را فنی و اصولی حل کند.
عزت الله ضرغامی شامگاه ۱۱ خردادماه در آخر سفر یک روزه خود به شهرستان های زرند و کوهبنان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زرند و کوهبنان دو سرمایه باارزش برای ملت ایران به لحاظ میراث فرهنگی، گردشگری های خاص و… هستند.
او استان کرمان را پایتخت مقاومت دانست و بیان کرد: در کنار نام بلند آوازه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، خود خاک این استان شهید پرور است بدین سبب در گردشگری مقاومت، زرند و کوهبنان نیز می توانند از مقاصد این نوع گردشگری باشند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به گردشگری طبیعت و اکوتوریسم عنوان کرد: گردشگری های علمی و دانش آموزی و دانشجویی و گردشگری معدن از ظرفیتهای این مناطق هستند امکاناتی در عرصه گردشگری معدن در این شهرستان وجود دارد که رها شده و درحال از میان رفتن است.
او گردشگری معدن در استان کرمان را جذاب دانست و افزود: باید این ظرفیت ها را معرفی و سرمایه گذار در عرصه گردشگری معدن جذب و تاسیسات گردشگری را راه اندازی نماییم.
ضرغامی در ادامه از ظرفیت ها و پتانسیل های صنایع دستی استان کرمان سخن به میان آورد و اشاره کرد: کارهای فا خر و خوبی در شهرستان های کوهبنان و زرند در حال انجام می باشد که باید زمینه عرضه آنها در بازارهای ملی فراهم گردد که جزء تاکیدات و برنامه های رییس جمهور نیز است.
برپایی بازارچه صنایع دستی در ورودی شهرها در طول سال
او از برگزاری بازارچه های صنایع دستی در ورودی شهرها در طول سال را از سیاست های دولت سیزدهم برشمرد که وزیر کشور نیز پیگیر اجرای این طرح است، در ادامه عنوان کرد: برگزاری بازارچه صنایع دستی را در اولویت کار قرار دهیم تا مصادیق واقعی تولید صنایع دستی هنرمندان در معرض فروش و عرضه قرار گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حوزه میراث فرهنگی شهرستان زرند اشاره نمود و اضافه کرد: بازار تاریخی وکیل این شهرستان نیاز به مرمت دارد و برای سقف آن باید کار ویژه ای صورت گیرد.
او از اختصاص اعتبار برای مرمت بازار تاریخی این شهرستان آگاهی داد و اظهار داشت: باید بازار وکیل زرند را آنطور که شایسته است، فعال نماییم.
ضرغامی با بیان این مطلب که خیلی از مناطق گردشگری به سبب عدم وجود راه دسترسی مغفول مانده اند، عنوان کرد: با توجه به این که راه دسترسی به مجموعه های گردشگری در اولویت اول قرار دارد بدین سبب در استان کرمان باید راه های دسترسی را تقویت نماییم و اصلا لازم نیست که اعتبارات ایجاد راه های دسترسی به وزارت میراث داده شود بلکه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا این مشکل را فنی و اصولی حل کند و دولت دراین زمینه مصمم است.
او از اختصاص چهار میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی قلعه اردشیر کرمان آگاهی داد و عنوان کرد: یکی از سیاست های دولت سیزدهم تسریع در مشارکت بخش خصوصی در مرمت بناهای تاریخی است و مشکلات قانونی آن مرتفع شده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: صندوق احیاء و توسعه ماهیت حقوقی مناسب تر پیدا می کرد تا بتواند هم مشارکت بخش خصوصی و هم کمک های مردمی را داشته باشد که این مشکل در برنامه پنج ساله رفع شده است.
او افزود: بناهای تاریخی که جزء نفایس به شمار می روند در تصرف دولت باقی می مانند ولی ابنیه تاریخی که جزء نفایس نیستند برای مرمت و بهره برداری بوسیله مزایده در اختیار مردم قرار می دهیم اما واگذار نمی نماییم. متاسفانه برخی افراد این راهکارهای خوب را تحریف می کنند و موجب تشویش ذهن ها می شوند اما مردم بدانند که هیچ یک از بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار نمی شوند اما مرمت و بازسازی تعدادی از بناها به بخش خصوصی داده می شود و مدیریت و نگهداری آن مکان با نظارت میراث فرهنگی و توسط بخش خصوصی به انجام می رسد ضمن آنکه کاربری این بناها را میراث فرهنگی تعیین می کند.
ضرغامی اضافه کرد: این یکی از راه های جدی برای احیاء بناهای تاریخی است و قلعه دختر کرمان جزء واگذاری به بخش خصوصی نیست و بودجه ای که برای مرمت آن در نظر گرفته شده توسط وزارتخانه اعطاء می شود.
او اظهار داشت: تفاهمنامه هایی با نهادهای عمومی مثل شهرداری ها، اوقاف و بنیاد مستضعفان منعقد کرده ایم تا از ظرفیت این نهادها در خدمت میراث فرهنگی به کار گرفته شود. به عنوان مثال؛ بناهایی در سطح شهرها رها شده و متروکه می بینیم که تحت تملک سازمان اوقاف هستند. با اختیاراتی که رییس سازمان اوقاف به میراث فرهنگی داده، آن بنا را به بخش خصوصی با حفظ مسائل شرعی واگذار می نماییم. ضمن آنکه همکاریهای خوبی با بنیاد مستضعفان در احیای بناهای تاریخی داریم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حفظ میراث فرهنگی را در گرو بسیج همگانی دولت و بخش خصوصی و نهادهای عمومی دانست و اشاره کرد: هر کس در داخل و خارج از کشور دلش برای ایران و ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی می سوزد باید در حفظ و نگهداری آن مشارکت کند.
ثبت ۳۰۰۰ میراث ناملموس در کشور
او اهمیت میراث ناملموس را بیش از میراث ملموس دانست و اظهار داشت: ۳۰۰۰ ثبت میراث ناملموس در کشور داریم که نشان گر اخلاق، آئین، رفتار، سنت ها و… است که متاسفانه کشور از آنها خالی شده و خیلی از سیاستمداران مانند بنده بعد از گرفتن پست، خیلی از فاکتورهای ملی فرهنگ ناملموس را فراموش می کنند و هر حرفی را به زبان می آورند و هر رفتاری از خود نشان می دهند و نسبتی با مردم برقرار می کنند که به هیچ وجه با فرهنگ اصیل ایرانی ارتباط ندارد.
ضرغامی اشاره کرد: یکی از سیاست های ما تقویت فرهنگ ناملموس است و در این زمینه داریم کار می نماییم و کارشناسانی برای این امر دعوت کرده ایم.
او با تاکید برآنکه ما آمده ایم میراث را مرمت و حفظ نماییم، اظهار داشت: در مقابل هر جریانی که برای نابودی میراث و تخریب آن باشد، می ایستیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با انتقاد از بروکراسی اداری افزود: خیلی از مشکلات شهرها را با سفر به آنجا در همان منطقه حل می کنم. گفتنی ست که سفرها را با کمترین هزینه و اصولا خودم به تنهایی می روم.
ضرغامی عنوان کرد: اختصاص سه میلیارد تومان برای کویر لوت که بخش های مختلفی را در خود جای می دهد، شوخی است و باید گردشگری کویری را از طرق مختلف مانند برنامه های سافاری و… تقویت نماییم.
اعتبار در نظر گرفته شده برای کویر بسیار اندک است
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد: باید کاری نماییم که گردشگری و سرمایه گذاری در عرصه های مختلف تقویت شود که کویر هم از آن جمله است و اعتبارات در نظر گرفته برای کویر بسیار اندک است که باید افزایش یابد.
او در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: در برنامه پنج ساله که هفته پیش به مجلس ارائه شد، در عرصه فعالیت وزارت میراث فرهنگی کار استثنایی با همکاری سازمان برنامه بودجه انجام دادیم و برای نخستین بار فصل مستقلی برای ماموریت های وزراتخانه دیده شده است. خوشبختانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول همکاری دراین زمینه را به ما داده اند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از سخنانش درباره ی حجاب اشاره کرد: از عصر هخامنشیان و نیاکان ما به حجاب اعتقاد داشته اند بطوریکه در سنگ نوشته ها اشیای تاریخی حجاب نیاکان ما قابل مشاهده می باشد. گفتنی ست که حجاب در ایران حتی از پیش از اسلام وجود داشته در صورتیکه در بعضی از نقاط جهان اینطور نبوده است. در تاریخ ایران باستان و بعد از اسلام زن همیشه دارای حجاب و عفت بوده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست نمود که این وزارتخانه اقدامات لازم برای ثبت جهانی خانه آل طه کوهبنان را انجام دهد که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری قول مساعد در حوزه معرفی و ثبت این خانه تاریخی را داد.

منبع: