سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا؛ ورودی های مجموعه تاریخی تخت فولاد بسته شد

برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا؛ ورودی های مجموعه تاریخی تخت فولاد بسته شد

تور مسافرتی: به سبب پیش گیری از انتشار ویروس کرونا، ورودی های مجموعه تاریخی تخت فولاد اصفهان و درب تکایا به روی شهروندان و مسافران بسته شدند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، به سبب پیش گیری از شیوع ویروس کرونا و برای حفظ سلامتی شهروندان اصفهانی و مسافران، کلیه راه بندها و درب تمامی تکایا در مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد اصفهان بسته شدند. کانال اطلاع رسانی تخت فولاد نیز از تمامی شهروندان درخواست کرده تا از حضور در این مجموعه فرهنگی تاریخی اجتناب کنند.
«تخت فولاد» اصفهان یکی از مهم ترین گورستان های تاریخی در جهان اسلام است که مقابر و تکایای تاریخی مختلفی دارد. به سبب کثرت بزرگان مدفون در این گورستان از آن بعنوان قطعه ای از بهشت یاد کرده اند.
«تخت فولاد» در جنوب شرقی اصفهان به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار قرار دارد و همردیف گورستان هایی چون «بقیع» در مدینه منوره و «وادی السلام» در نجف اشرف از متبرک ترین قبرستان ها در بین مسلمانان محسوب می شود. در منابع تاریخی از این گورستان بجز تخت فولاد با عناوینی چون «لسان الارض» و «بابا رکن الدین» (به دلیل وجود مقبره و تکیه بابا رکن الدین شیرازی، از مشاهیر عرفان قرن هشتم هجری و از شاگردان شرف الدین داود بن محمود قیصری) نیز یاد شده است.
اما درباره وجه تسمیه نام «تخت فولاد» گفته اند که این نام به سبب وجود مقبره بابافولاد حلوایی از مشاهیر عارفان قرن دهم هجری در این گورستان است که این مزار حالا در مرکز مخابرات فیض قرار دارد. این مرکز در بعد از انقلاب در تخت فولاد جا خوش کرد.
نمی توان تاریخ دقیقی برای پیشینه این گورستان مشخص کرد، اما کارشناسان برمبنای برخی شواهد و وجود مقبره «یوشع نبی» از پیامبران بنی اسرائیل در این گورستان قدمت آنرا به دوران قبل از اسلام باز می گردانند. این گورستان در دوره های مختلف تاریخی بعد از اسلام نیز مشهور بوده و در وضعیت فعلی مقابر و تکیه هایی از دوران صفوی تا دوران معاصر در آن دیده می شود و بر این اساس می توان از آن بعنوان موزه معماری مقابر و تکیه ایران یاد کرد.

منبع: