سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
وزیر میراث فرهنگی در دیدار با نمایندگان: بودجه این وزارتخانه را اصلاح کنید

وزیر میراث فرهنگی در دیدار با نمایندگان: بودجه این وزارتخانه را اصلاح کنید

به گزارش تور مسافرتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیدار با برخی نمایندگان مجلس یازدهم، با ابراز نارضایتی از بودجه این وزارتخانه که کفاف حفاظت، مرمت و نگهداری از میراث فرهنگی و هزینه تبلیغات گردشگری را نمی دهد، درخواست کرد: بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ریشه ای اصلاح گردد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی اصغر مونسان در دیدار با مجمع نمایندگان منتخب مردم استان گلستان در مجلس یازدهم شورای اسلامی، اظهار داشت: از نظر بودجه ای عقب هستیم، باتوجه به این که سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داریم اما همچنان بودجه این وزارتخانه کم است. با تلاش هایی که کردیم نرخ رشد بودجه ما نسبت به گذشته ۳۰ درصد شد. بودجه ما نسبت به وزارت ورزش و جوانان نصف است، متأسفانه بودجه باید از ریشه درست شود.
او تصریح کرد: این وزارتخانه چندبخشی است، کارهای عمرانی در حوزه میراث فرهنگی انجام می دهد. هم اکنون ۲۵۰۰ پروژه مرمتی در حال اجرا داریم. اشتغال زایی آن بالاتر از وزارت راه و مسکن و شهرسازی است، برای اینکه همه کارهای ما یدی و دستی است، درنتیجه نرخ اشتغال آن بالاست. در حقیقت میراث فرهنگی ماهیت فرهنگی و عمرانی دارد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: همه نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی در نشست های خود موضوعات میراث فرهنگی و صنایع دستی را پیگیری می کنند، اما یک عقب ماندگی تاریخی داریم. در گذشته سازمان بودیم اما با تدبیر خوب نمایندگان مجلس به وزارتخانه تبدیل شدیم و این یک اقدام مثبت بود برای اینکه رأی گیری ها درباره موضوعات در هیئت وزیران انجام می شود. با انجام این کار حق پیگیری مطالبات در دولت بالا رفته و تعاملات بین دستگاهی بیشتر شده است.

فقط ۷ میلیون تومان به هر سایت تاریخی می رسد
او اظهار داشت: میزان اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی حدود ۲۴۰۰ میلیارد ریال است، درحالی که در سال ۹۶ اعتبار ما در این بخش ۱۳۰۰ میلیارد ریال بود. باتوجه به این که ۲۴ اثر ثبت جهانی و ۳۴ هزار اثر ثبت ملی شده داریم، به ازای هر سایت تاریخی چند ۱۰ هکتاری تنها ۷۰ میلیون ریال (هفت میلیون تومان) اختصاص پیدا می کند، چگونه می توان با این مبلغ کم مرمت کرد باتوجه به این که هزینه های آن بالاست؟
او خطاب به این جمع از نمایندگان مجلس یازدهم، اظهار نمود: در شرایط سختی قرار داریم، با وجود تحریم ها، سعی کردیم تا تمامی مسائلی را که وجود داشت مدیریت نماییم و به سمت جلو پیش برویم. همین طور با حضور شما در مجلس یازدهم با تدابیر مناسب و قانون های خوبی که به تصویب می رسانید شاهد پیشبرد امور اجرایی کشور باشیم.
مونسان سپس درباره مزیت رشد اقتصادی و اشتغال زایی بومگردی ها، صنایع دستی و گردشگری سخن گفت و اضافه کرد: بنا بر آمارهایی که در کشور موجود است، ۵۱ درصد اشتغال کشور در اختیار بخش خدمات بوده بطوریکه ۳۷ درصد بخش خدمات به ما اختصاص دارد، به این منظور از نظر ایجاد اشتغال این وزارتخانه بسیار اهمیت دارد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: در دو سال قبل تعداد بوم گردی های کشور از ۴۰۰ واحد به بیش از دوهزار واحد بالا رفته است. کمترین توقع و فشار را به دولت دارند، این مساله باعث شده تا علاوه بر درآمدزایی، جلو مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شود.
او اظهار داشت: از نمایندگان تقاضا دارم از حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس حمایت کنند و به آن اهمیت دهند برای اینکه اشتغال زایی بالایی دارد.
مونسان اضافه کرد: هم اکنون ۲۴۵۰ پروژه در حوزه گردشگری و ۵۹۰ هتل در سطح کشور در دست اجرا است که تعداد کمی از این پروژه ها به زیرساخت های گردشگری اختصاص دارد و ما از آنها پشتیبانی می نماییم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: یکی از اشکالات ما در گذشته کمبود زیرساخت ها بود که خوشبختانه به رفع این مشکل کمک کردیم، در سال ۹۸ بوتیک هتل را راه اندازی کردیم و در حال واگذاری کاروانسراها به بخش خصوصی برای تبدیل شدن به هتل کاروانسرا هستیم.
این عضو هایت دولت اظهار داشت: پیش بینی می نماییم امسال ۵۰۰ پروژه به بهره برداری برسد، با بودجه اندکی که داشتیم نمی توانستیم کاری انجام دهیم، به این منظور سعی کردیم تا از روش های مختلف آنرا جبران نماییم. در حوزه میراث فرهنگی حق بهره برداری از اماکن تاریخی را در چارچوب ماده ۲۷ قانون بودجه و ماده ۸۸ به بخش خصوصی برای جبران کمبود مراکز اقامتی خصوصاً در نقاط محروم دادیم تا از منابع خود مردم برای سرمایه گذاری استفاده گردد.
او اظهار نمود: انجام این کار چند مزیت داشت؛ اشتغال زایی شد و خود مردم با استانداردهای ما زیر نظر معاونت میراث فرهنگی آثار تاریخی واگذارشده را مرمت کردند و با کاربری ای که توسط وزارتخانه تعیین شده بود از آن بهره برداری کردند.
او تصریح کرد: صندوق توسعه ملی وام هایی که می دهد به شکل ارزی است. ما تنها بخشی هستیم که می توانیم از محل این صندوق تسهیلات ریالی بنابر قانون برداشت نماییم، این حمایت سبب رشد در بخش گردشگری خصوصاً برای اجرای این پروژه ها شده است.

به تبلیغات بودجه نمی دهند
مونسان با اشاره به نقش مهم تبلیغات در افزایش تعداد گردشگری خارجی اظهار داشت: متأسفانه بودجه ای برای تبلیغات در نظر نمی گیرند، درحالی که تمام دنیا به این مساله توجه ویژه ای دارد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: به شکل هوشمندانه ترم های گردشگری کشور را اضافه کردیم، بطوریکه اکو توریسم، کویرنوردی و جنگل نوردی را به سمت جلو پیش بردیم. با تفاهم نامه ای که با وزارت نیرو امضا کردیم قرار شد در اطراف منابع آبی برای نخستین بار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بتواند تأسیسات گردشگری ایجاد کند، بدون انتقال مالکیت آن و تنها حق بهره برداری زمین در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد.
او با اشاره به ظرفیت های خوب استان گلستان در حوزه گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: باید سرمایه گذاران را به راه اندازی بوم گردی و بوتیک هتل در این استان تشویق نماییم تا اشتغال زایی ایجاد شود. همین طور تورهای اکوتوریسم در سطح استان گلستان به راه افتاده است. همه تلاش خودرا برای رونق صنعت گردشگری در استان انجام می دهیم.
مونسان افزود: گلستان نیاز دارد زیرساخت های سطح بالای آن تقویت بشود، اگر بتوانیم سرمایه گذاری را به سمت ساخت هتل های چهار و پنج ستاره ببریم تعداد گردشگران افزایش می یابد.
محمد خیاطیان ـ معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز اظهار داشت: بارقه های امید در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد. حوزه گردشگری در استان گلستان بکر است و با کمک شما تلاش می نماییم تا از این استان پرظرفیت و محروم حمایت های لازم و کافی را انجام دهیم.

نمایندگان گلستان چه گفتند؟
جواد واحدی ـ مدیرکل دفتر امور مجلس ـ اظهار داشت: استان گلستان باتوجه به ظرفیتی که دارد، موردتوجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد. دکتر مونسان توجه ویژه ای به استان های شمالی دارند و ظرفیت های زیادی در این استانها ایجاد کردند، بطور یقین نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در آینده در کمیسیون های مختلف ظرفیت را برای رشد استان فراهم می کنند.
رحمت الله نوروزی ـ نماینده منتخب مردم علی آباد کتول در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ هم اظهار داشت: اقتصاد استان مازندران و گلستان بر اساس کشاورزی بود. استان مازندران به سبب مواهب خدادادی همچون کوه و دریا وضع مطلوبی در حوزه گردشگری دارد اما در استان گلستان سهم کشاورزی ۱۴ درصد، صنعت ۳۰ درصد و سهم گردشگری از تولید ناخالص ملی با وجود امکاناتی که دارد نیم درصد است.
او افزود: نیاز به پایدار بودن اعتبارات در استان داریم. باتوجه به ظرفیت هایی که در حوزه تاریخی، گردشگری، فرهنگی و قومیت ها در گلستان موجود دارد، اشتغال مناسبی نداریم حتی در خیلی از موارد با محرومیت روبه رو هستیم.
نوروزی اظهار نمود: تامین تسهیلات با کارمزد و سود کم تر باید در مجموعه دولت، وزارتخانه و فراکسیون گردشگری موردتوجه قرار بگیرد. فراکسیون شمال را با حضور سه استان گلستان، گیلان و مازندران در آینده باقوت تشکیل می دهیم تا بازوی وزارتخانه شود. برای تکمیل زیرساخت ها مشکل داریم و برای ثبت جهانی دیوار گرگان و تکمیل موزه بزرگ استان نیز اعتبار نیاز داریم. همین طور انتظار داریم فرش ترکمن ثبت جهانی بشود.

غلامرضا منتظری ـ نماینده منتخب مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ افزود: ۱۳ اقلیم جغرافیایی در جهان داریم بطوریکه استان گلستان هشت اقلیم دارد و هر اقلیم جغرافیایی می تواند بستر تحول فرهنگی و میراثی قلمداد بشود. مزیت دوم آن تنوع قومیت در این استان است بطوریکه هر قومیت صنایع دستی خاص خودرا دارد، بدین سبب عدالت فرهنگی ایجاب می کند باوجود این تنوع، توجه سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری به استان شود.
او پیشنهاد کرد: باتوجه به مرز مشترکی که با ترکمنستان داریم می توانیم به گردشگری سلامت خصوصاً کشورهای حوزه اوراسیا دقت نماییم. زیرساخت های پزشکی گلستان خوب است و باید دراین زمینه موردمطالعه قرار بگیرد.
منتظری اظهار نمود: اگر به دنبال برندسازی و معرفی ظرفیت های استان در حوزه صنایع دستی هستیم، برگزاری نمایشگاه های مشترک گلستان با کشورهای هم جوار فرصت خوبی دراین زمینه است. جزء معدود صنایعی است که مواد اولیه آن داخلی است و نیازی به واردات نداریم پس در سال جهش تولید نیازمند حمایت هستیم.
غلامعلی کوهساری ـ نماینده منتخب مردم رامیان و آزادشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ هم اظهار داشت: در استان گلستان جاذبه های تاریخی، مذهبی، گردشگری و فرهنگی بسیاری وجود دارد، باتوجه به این مواهب هتل های چهار و پنج ستاره، هتل آپارتمان، بوم گردی، میهمان پذیر و… کم داریم.
او درباره مؤلفه های جذب توریست در استان گلستان اظهار داشت: باتوجه به تنوع اقوام مختلف در این استان باید غذاهای سنتی این اقوام معرفی شود بطوریکه نقش مؤثری در جذب توریست دارد. همین طور از مؤلفه مهم دیگر گردشگری می توان به بازار خرید، سوغات و صنایع دستی اشاره نمود. هر قومیت در گلستان صنایع دستی خاص خودرا دارد.
کوهساری افزود: در بخش تور گردانی و آموزش باید در استان همکاری شود. آن چه در گردشگری گلستان مغفول مانده، گردشگری کشاورزی است. انتظار داریم این بخش بیشتر فعال شود. در حوزه اکوتوریسم هم باتوجه به سدها و آب بندهایی که در راه جاده بین المللی وجود دارد مورد اهمیت قرار بگیرد.
نماینده منتخب مردم رامیان و آزادشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی بیان کرد: جهت راه اندازی موزه روستایی گلستان اقدامات اولیه انجام شده و امیدواریم هر چه زودتر به بهره برداری برسد. آمادگی داریم به این وزارتخانه کمک نماییم، نیاز داریم به این استان توجه گردد.
امان قلیج شادمهر ـ نماینده منتخب مردم گنبدکاووس در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ در ادامه اظهار داشت: استان گلستان خصوصاً گنبدکاووس غنای فرهنگی زیادی دارد و بیش از ۱۷ قوم با گویش و فرهنگ های مختلف در این شهرستان وجود دارد.
او تصریح کرد: شهرستان گنبدکاووس صنایع دستی و مفاخر فرهنگی زیادی دارد که باید از تمام این ظرفیت ها بهره برد.
رضا آریان پور ـ نماینده منتخب مردم مینودشت و کلاله در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ هم اظهار نمود: حوزه شرق استان گلستان وسیع ترین حوزه استان است که چهار شهرستان دارد و یک چهارم وسعت استان را تشکیل می دهد. تنوع قومیتی و مذهبی ظرفیتی است که باید بر روی آن کار شود.
او اضافه کرد: میزان بیکاری در استان گلستان بسیار است، اگر صنعت وارد استان نشود کار وزارتخانه بیشتر می شود. جاذبه های گردشگری و آثار طبیعی بسیاری دارد بطوریکه مینودشت را می توان بعنوان شهر ملی ابریشم معرفی و بر روی آن کارکرد، همین طور روستای عزیزآباد را بعنوان روستای ملی ابریشم معرفی نمود.
آریان پور اظهار داشت: ابریشم و گسترش نوغان داری بعنوان ایجاد اشتغال در منطقه مهمست اما دستگاه های مختلف دراین زمینه جزیره ای عمل می کنند، همین موضوع سبب اجرایی نشدن آن شده است. انتظار داریم یک دبیرخانه دراین زمینه راه اندازی شود تا مدیران در سطوح استانی و ملی بتوانند تصمیم گیری کنند و سبب اشتغال زایی مردم منطقه شوند.
رمضان علی سنگدوینی ـ نماینده منتخب مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ هم اظهار داشت: یکی از مزایای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که گردشگری را بعنوان صنعت تلقی می کند. این صنعت علاوه بر اینکه محیط را آلوده نمی کند به پاک بودن آن کمک می نماید.
وی افزود: شرایط خوبی در استان نداریم. دو مشکل بیکاری جوانان و معیشت خانواده برای مردم وجود دارد. ظرفیت خوبی در این استان وجود دارد اما هنوز نتوانسته ایم جاذبه برای توریست برای ماندن در استان ایجاد نماییم. ورودی استان گلستان پر از جنگل است.
سنگدوینی اظهار نمود: در جزیره آشوراده همه امکانات وجود دارد، حاضر هستیم به این وزارتخانه کمک نماییم تا در این استان گردشگری رونق پیدا کند و اشتغال زایی شود.

منبع: