سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
با حضور وزیر گردشگری؛ گواهی نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی اعطا شد

با حضور وزیر گردشگری؛ گواهی نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی اعطا شد

تور مسافرتی: دومین جلسه مراسم اعطای گواهی نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی امروز در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اجرا شد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در این جلسه که با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد، معاون صنایع دستی کشور، تعدادی از استانداران، برخی از فرمانداران، شهرداران، مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعدادی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی حضور داشتند و گواهی نامه ۱۵ شهر و روستا به مسئولان استانی ارائه شد.
پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موظف به ایجاد شهرهای ملی صنایع دستی است. از تیرماه سال جاری چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی انجام شد و در این شورا پرونده های مختلف را بررسی کردیم که هفته گذشته ۱۴ شهر و روستا و در این نشست ۱۵ شهر روستا بعنوان شهر و روستاهای ملی صنایع دستی اعلام خواهد شد.
غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز که بعنوان میهمان ویژه در این نشست حضور یافته بود، در سخنانی اظهار داشت: اهمیت این جلسه از آن جهت است که پس از یک سال است که تقریباً کرونا در کشور آمده و گردشگری را نیز تا حد زیادی گرفتار مشکل کرده و باتوجه به ارتباط گردشگری با صنایع دستی، برگزاری این جلسه و ثبت هایی که انجام شده اهمیت بسیار زیادی دارد.
حدادعادل در ادامه اظهار داشت: صنایع دستی نه فقط با محیط زیست سازگار است بلکه حتی از دورریختنی ها می توان صنایع دستی تولید کرد. خیلی از چیزهایی که امروز دور ریخته می شود بوسیله صنایع دستی می تواند تبدیل به یک کالای باارزش شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: تعدادی از صنایع دستی فوق العاده پیچیده است. بعنوان مثال صنعت فرش با وجود قدمت تاریخی بسیار پیچیده است. هم اکنون نیازمند معرفی بهتر، عرضه گسترده تر و حمایت بیشتر از صنایع دستی هستم و نیازمند این هستیم که صنایع دستی را اقتصادی تر نماییم. این با اهمیت ترین کمک به مردم مناطق محروم است و بجای اینکه مردم مناطق محروم را با یارانه اداره نماییم باید کمک نماییم تا مردم مناطق محروم بوسیله صنایع دستی امرار معاش کنند که این مساله با گسترش و رونق گردشگری نیز ارتباط ویژه ای دارد.
او افزود: صنایع دستی نیازمند ارز خارجی نیست اما مولد ارز است و از این لحاظ در اقتصاد مقاومتی کم نظیر است. ضمن اینکه توریستهای خارجی نیز علاقه فراوانی به صنایع دستی ایرانی دارند.
صادرات صنایع دستی تهران ۴۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: در استان تهران اقوام مختلف کشور زندگی می کنند که همین مسئله سبب شده تا شاهد رشته های مختلف صنایع دستی باشیم و شهرهای مختلف این استان ظرفیت های زیادی در حوزه صنایع دستی و رشته های گوناگون دارند. در استان تهران ۱۵ هزار هنرمند صنایع دستی فعالیت دارند و ۶۰۰ فروشگاه صنایع دستی در این استان وجود دارد که برخی از آنها نشان اعتماد دریافت کرده اند.
استاندار تهران به صادرات صنایع دستی در این استان اشاره نمود و اضافه کرد: از محل صادرات صنایع دستی در این استان، ۴۰ میلیون دلار ارزآوری داشتیم.
او سپس به ثبت ملی ورامین بعنوان شهر ملی شیشه و آبگینه اشاره نمود و اضافه کرد: ۱۵۰ صنعتگرحرفه ای در شهر ورامین که بعنوان شهر شیشه و آبگینه ثبت ملی شده است، در حال فعالیت هستند.
محسنی اشاره کرد: پس از ثبت ملی ورامین، ساخت المان شیشه، راه اندازی بازارچه صنایع دستی، استانداردکردن آموزش ها و نیز برگزاری نشست های تخصصی را تعهد داده ایم و با جدیت آنها را دنبال می نماییم.
استاندار قم: استقرار بازارچه گوهر سنگ و عقیق در ورودی شهر قم
بهرام سرمست استاندار قم با اشاره به ظرفیت های موجود در این استان اظهار داشت: هزار کارگاه تولید زیورآلات و سنگ تراشی در استان فعال است و ۱۲۰۰ هنرمند نیز در هنر انگشتر مشغول به فعالیت هستند.
او افزود: معادن سنگ های نیمه قیمتی، بازارهای زیورآلات و حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر خارجی و داخلی از حمله ظرفیت های استان قم به شمار می آید.
سرمست با اشاره به پیموده شدن مراحل ثبت ملی قم بعنوان شهر انگشتر اشاره کرد: تمامی اقدامات و مصوبات لازم برای این ثبت ملی در حال انجام می باشد و شرح وظایف هر کدام از دستگاه های مربوط به آنها ابلاغ گردیده است.
او اضافه کرد: در کمیته معادن استان نیز درباره استقرار بازارچه گوهر سنگ و عقیق در ورودی شهر برای عرضه محصولات و سوغات قم تصمیماتی ستاندن شده است.
سرمست همین طور به تکالیف ابلاغ گردیده به شهرداری برای به کارگیری المان های شهر انگشتر در تبلیغات شهری و ستاندن تسهیلات برای هنرمندان استان از بنیاد برکت اشاره نمود.
۲۵ هزار هنرمند فعال و ۲۸۸ کارگاه صنایع دستی در استان کرمانشاه
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در ادامه به اشتغال ۲۵ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی اشاره نمود و اضافه کرد: در استان ۲۸۸ کارگاه فعال است و ۱۲ هزار نفر در این کارگاه ها مشغول به فعالیت هستند.
استاندار کرمانشاه درباره ثبت ملی تنبور در دالاهو با قدمت ۶ هزار ساله اظهار داشت: تنبور در این منطقه جزو لاینفک هر آئینی شامل غم یا شادی است. راه اندازی خانه تنبور با مساحت ۳ هزار مترمربع در شهرستان دالاهو همچون اقدامات صورت گرفته است که تا قبل از شیوع ویروس کرونا میزبان جشنواره های گوناگون بود.

منبع: