سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ درگذشت حافظ کاخ نیاوران

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ درگذشت حافظ کاخ نیاوران

تور مسافرتی: معطلی مرمت خانه پدری جلال آل احمد، درگذشت نخستین رییس کاخ نیاوران، حضور ایران در نمایشگاههای ژاپن و فرانسه و ایجاد تسهیلات ب رای سفرهای ارزان؛ خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته همزمان با اتفاقات و درگیری های عراق، وزارت میراث فرهنگی نیز اعلام آمادگی کرد تا مراکز اقامتی استانهای مرزی کشور در اختیار زوار عراق قرار گیرد. همین طور مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی اظهار داشت: برنامه ریزی برای زائرانی که قصد بازگشت به شهرهای خودرا دارند انجام شده و وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس به تعداد کافی در نظر گرفته شده است. فاطمی اظهار داشت: ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و ستاد مرکزی اربعین هماهنگی کامل با هم دارند و در این زمینه بین این دو دستگاه هماهنگی لازم برای ارائه خدمات شایسته به زوار وجود دارد. درخواست ما از زوار این است که باتوجه به اتفاقات کشور عراق تا اطلاع ثانوی از مراجعه به مرزهای استانهای خوزستان، کرمانشاه و ایلام اجتناب کنند تا شاهد ازدحام در مرزها نباشیم.
وی افزود: بمنظور ارائه خدمات شایسته به زوار اربعین حسینی، پیش بینی اسکان موقت برای آنها در مرزها انجام شده و تا این لحظه گزارشی درباره ی مشکلات زوار نداشتیم، خوشبختانه با کمک مردم و مسئولان آرامش در مرزها برقرار است و زوار در سلامت کامل هستند. بلیت فروشی در روزهای اربعین از ترمینال سلام فرودگاه نداریم همزمان با فرارسیدن ایام اربعین حسینی سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: از ۱۲ شهریور همه پروازهای زیارتی به ترمینال سلام این فرودگاه منتقل شده و در روزهای پروازهای اربعین به هیچ عنوان فروش بلیت از فرودگاه نخواهیم داشت.
سعید چلندری درباره ی فروش بلیت پروازهای اربعین در فرودگاه امام خمینی اظهار داشت: سیاستی که برای ایام سفرهای اربعین امسال اتخاذ شده این است که به هیچ عنوان فروش بلیت در فرودگاه امام خمینی نداریم.
وی اضافه کرد: کسانی که می خواهند هوایی به عتبات در روزهای اربعین مشرف شوند می بایست از وب سایت های شرکت های هواپیمایی بلیت خریداری کنند و حتی یک قطعه بلیت هم در فرودگاه حضرت امام به فروش نمی رسد.
سرپرست فرودگاه امام خمینی افزود: مسافران در روزهای اربعین پرینت بلیت خودرا همراه بیاورند و از پذیرش بدرقه کنندگان، استقبال کنندگان و همراه زوار در فرودگاه امام خمینی معذوریم. از ورود غیرمسافر به ترمینال سلام فرودگاه امام ممانعت خواهد شد.
چلندری تصریح کرد: از ترمینال یک فرودگاه امام خمینی پرواز به عتبات نداریم و از ۱۲ شهریور امسال به بعد همه پروازهای زیارتی شامل عتبات (نجف و بغداد)، حج (جده و مدینه) و دمشق از ترمینال سلام صورت خواهد گرفت.
در این هفته وزیر میراث فرهنگی به مناسبت هفته دولت در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش گردید درباره ی عملکرد این وزارت در دولت سیزدهم صحبت هایی کرد و از حاشیه ها درباره ی خودش گفت. ضرغامی بیان کرد: من بارها همچون زیر میز زدن بهره برده ام. چاره ای با روش های محافظه کارانه نمی ماند که زیرمیز بزنیم. چون وارث نظام اداری ناکارآمد هستیم که مثل بختک روی کشور افتاده است. یکی از چالش های ما می تواند همین نظام اداری فسادآفرین باشد که اجازه نمی دهد کارهای تحولی به درستی صورت گیرد. یکی از این مسائل ارائه مجوزهاست. خیلی از مجوزها به وزارت میراث فرهنگی برمی گردد هر کسی می خواهد مجوز بگیرد باید به ساختمان آزادی برود اینجا هم امضاهای طلایی وجود دارد. اما الان ارائه بسیاری از مجوزها به اداره های کل استانی واگذار شده است. برخی حرف های خوب می زنند اما عملی نمی شود وی اظهار داشت: به طور معمول رییس یک دستگاه نگاه تحولی دارد اما پس از مدتی می بیند بدنه مدیران او همپای او نه تحول را می فهمند نه انجام می دهند. برخی حرف های خوبی می زنند اما هیچکدام از آن حرف ها عملی نمی گردد بدین سبب است که بدنه را با خودشان همراه نمی کنند. ما در صدا و سیما جلسات افق رسانه را برگزار می کردیم. با اهمیت ترین موضوعات را برای بدنه مدیریتی خود روشن و تصریح می کردم. اگر این حس نباشد آنها همراهی نمی کنند. الان هفت جلسه از نشست های افق تحول در وزارت میراث فرهنگی برگزار شده و همکاران می گویند که در این ۲۰ سال اصلاً این حرف ها به گوشمان نخورده بود. نگاه آنها را عوض کردیم. ما باید شجاعت تزریق نماییم. مدیری که از دستگاه های نظارتی می ترسد به درد کار انقلابی نمی خورد. ما نمی خواهیم زیر قانون بزنیم اما می شود قانون را خم کرد. یک قانون برای دو مدیر می تواند دو روش اجرائی داشته باشد. بطورمثال وظیفه کاوش در اختیار ماست و نباید کسی دخالت کند اما می دیدیم یک دستگاه جایی را قرق کرده و اجازه کار می داده است. اگر مدیر ما مخالفت می کرد برایش مشکل ایجاد می کردند ولی من با صدای بلند گفتم که اگر هر اتفاقی بیفتد باید با مجوز وزارت میراث فرهنگی باشد. وزارتخانه ما را دست چندم فرض می کردند. به من هم همین را می گفتند که وزارت دست چندم را گرفته ای. قانون جامع وزارت میراث فرهنگی نوشته شد ضرغامی بیان کرد: یکی از قول هایی که دادم نوشتن قانون جامع وزارت میراث فرهنگی بود. این قانون آماده شده و چند ماهی است که در کمیسیون های مختلف دولت متوقف شده تا بررسی های جامع تری صورت گیرد که کار درستی است. وی اظهار داشت: برخی کارها در اختیار من نیست. باید بین دستگاه های مختلف هماهنگی ایجاد کرد باید بررسی کنید چه اتفاقاتی افتاده تا ارام آرام روند اجرائی را بدانید. من تا جایی که می توانسته ام زیر میزها زده ام.
وی همین طور درباره ی انتصاب مدیران خود که عموماً از سازمان صدا و سیما به وزارت میراث فرهنگی منتقل شده اند نیز اظهار داشت: انتصابات من یکی از بهترین نمره های دوره مدیریتیم را می گیرد. حدود ۲۰ مدیر دهه شصتی داریم که در این وزارتخانه مسئولیت های رده بالا گرفته اند. معتقدم در کنار جوانان باید مدیران با تجربه و با سابقه نیز حضور داشته باشند تا تجربه خوب مدیریتی شأن را منتقل کنند. این کار را انجام دادیم بطورمثال آقای دارابی یکی از موفق ترین مدیران کشور بوده است بگفته خیلی از کارشناسان امروز یکی از موفق ترین معاونت های میراث فرهنگی همان جایی است که آقای دارابی مسئولیتش را به عهده گرفته است. من با کسی تعارف ندارم اگر ضعیف باشد او را پس از مدتی عوض می کنم. همین تبصره ۱۸ اگر به نتیجه رسید حاصل تلاش آقای اوحدی بود چون با بانکهای زیادی در ارتباط بوده و آنها به خاطر شخص او به وزارت میراث فرهنگی می آمدند و دراین زمینه همکاری می کردند اگر یک فرد جوان و کم تجربه و در عین حال کارشناس در این سمت بود نمی توانست این کار را به سرانجام برساند.
ایجاد تسهیلات سفر ارزان برای همه اقشار جامعه این هفته به مناسبت هفته دولت هر یک از معاونان وزارت میراث فرهنگی فعالیتی کرده یا به رسانه ای رفتند تا گزارش عملکرد ارایه کنند. علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی نیز در مراسم افتتاح هتلی در مشهد اظهار داشت: ایجاد تسهیلات برای سفر ارزان و امکان اقامت برای همه اقشار از رویکرد های دولت سیزدهم است که هتل می تواند به این مساله کمک نماید. قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یاد آور شد: در پساکرونا مسئله اصلی گردشگریست و مدیران و سرمایه گذاران تأسیسات گردشگری نقش مهمی دراین زمینه دارند.
حضور ایران در نمایشگاه های گردشگری ژاپن و فرانسه از آنجائیکه مقرر است ایران در نمایشگاه های گردشگری خارج از کشور در پساکرونا شرکت کند، نشستی پیرامون این مساله انجام شد و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی درباره ی دلیل حضور ایران در نمایشگاه فرانسه و ژاپن با وجود هشدار فرانسه برای سفر به ایران اظهار داشت: هدف ما معرفی ایران به سایر شرکت کنندگان است.
در روزهای اخیر وزارت خارجه فرانسه در اطلاعیه ای از شهروندان فرانسوی و افرادی که تابعیت مضاعف ایرانی دارند خواست از سفر به ایران «به هر دلیلی که باشد» اجتناب کنند. حالا مقرر است ایران در نمایشگاه گردشگری تاپ رزای فرانسه که آخر شهریور ماه برگزار می گردد حضور پیدا کند تا بتواند تعداد بیشتری از گردشگران این کشور را جذب نماید اما چرا؟ آیا این حضور می تواند آن هشدارها را خنثی کند؟
نمایشگاه دیگری که ایران در آن شرکت خواهدنمود جاتای ژاپن با یک روز فاصله راه اندازی. از این کشور نیز تعداد زیادی توریست ژاپنی به ایران نمی آید بدین سبب لزوم حضور ایران در آن نمایشگاه نیز چه خواهد بود. اینها سوالاتی است که در نشست خبری پیرامون نمایشگاه ها به آن پاسخ داده شد.
روح الله حسین زاده مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: ۱۵۰ کشور در این نمایشگاه از همه قاره ها شرکت می کنند آنها در زمینه تورهای ورودی فعالیت دارند و توافقات بین ما و آن شرکتها اتفاقات بزرگی را رقم خواهد زد. ما روی این مساله برنامه ریزی کرده ایم. هدف ما فقط خود آن کشورهای برگزارکننده نمایشگاه گردشگری نیستند بلکه هدف معرفی به کشورهای دیگری است که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.
نقش مهم آیت الله مصطفوی در حفظ کاخ نیاوران آیت الله سعادت مصطفوی نخستین رییس کاخ نیاوران بود که به حکم امام خمینی (ره) مسئولیت نگهداری از این کاخ را در اوایل انقلاب به عهده گرفت. او ششم شهریور در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت. آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی ریاست دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) را برعهده داشت و چهار سال نیز رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران بود. همین طور مدیریت گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) را بر عهده داشت و سال ها امام جماعت مسجد جامع نیاوران بود. اهالی منطقه نیاوران او را به خوبی می شناختند. کسی که سالهای ابتدایی انقلاب، شش سال حراست کاخ نیاوران تهران را برعهده داشت.
در دوران انقلاب اسلامی، کاخ نیاوران به دست صاحبان اصلی آن یعنی مردم افتاد. مصطفوی به فرمان امام خمینی (ره) حکم سرپرستی کاخ را به عهده گرفت. این درحالی بود که کاخ های دیگر به سبب هجوم مردم خالی از اثر شده بودند اما کسی به اموال کاخ نیاوران به سبب حضور او دست نزد. این سخت گیری برای او و همراهی مردم نیاوران زیاد بود تا جایی که توانست اموال این کاخ همچون سه خروار طلای خالص را به بانک مرکزی تحویل دهد. خانه پدری جلال آل احمد از ۹۸ تا ۱۴۰۱ در این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: خانه پدری جلال آل احمد یکی از بناهای در اختیار وزارت میراث فرهنگی است که توسط صندوق حفظ و احیای آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شد.
این خانه مقرر است کاربری فرهنگی و هنری داشته باشد اما مشکلاتی دارد که سبب شده هنوز پس از چند سال اقدامی برای مرمت آن نیز انجام نشود چه برسد به مرحله بهره برداری.

حیوانات و دلالان مواد مخدر در سال ۹۸ خانه پدری جلال را اشغال کرده بودند یکی از عمده مشکلات این خانه نبود هیچ زیرساختی است. بااینکه این بنا در محله سنگلج واقع شده اما هنوز مشکل کنتور برق، آب و گاز را دارد. با این وجود محبوبه کاظمی دولابی فعال فرهنگی و هنری که این بنا را در اختیار گرفته، اقداماتی مانند پاکسازی این بنا را انجام داده است.

منبع: