سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی: ۶۵ تا ۷۰ درصد دفاتر خدمات سفر بعد از عید دیگر وجود نخواهند داشت

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی: ۶۵ تا ۷۰ درصد دفاتر خدمات سفر بعد از عید دیگر وجود نخواهند داشت

به گزارش تور مسافرتی، خراسان رضوی دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی اظهار داشت: ۲۵ درصد دفاتر ما در دوران کرونا تعطیل شدند و اگر حمایتی صورت نگیرد چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد دفاتر ما بعد از عید دیگر وجود نخواهند داشت.

فرهاد دوایی در گفت و گو با ایسنا درباب تاثیر نوسانات ارز بر وضعیت گردشگری اظهار داشت: زمانی که وضعیت اقتصادی به سمتی پیش می رود، نابسامانی هایی نیز ایجاد می شود، به عنوان مثال فعالیت ما که بصورت مستقیم با افزایش نرخ ارز در ارتباط می باشد گرفتار مشکل شده و این سوال مطرح می شود که آیا گردشگری با این روش می تواند خودرا تامین کند؟

وی اضافه کرد: بعد از کرونا که دفاتر خدمات مسافرتی قصد داشتند نیرو بگیرند و آغاز به کار کنند، ناآرامی ها افزوده شد و مردم نگران آینده سرمایه های خود بودند، بدین سبب چگونه فردی می تواند تفریح و یا در کشور خارجی سرمایه گذاری کند، در نتیجه گردشگری ما خوابید. هم اکنون حداقل ۲۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی درحال فعالیت هستند که آنها نیز از سرمایه بالایی برخوردار می باشند، این در صورتی است که افراد با سرمایه پایین تر نمی توانند فعالیتی داشته باشند.

دوایی با اشاره به اینکه مجوزهای زیادی صادر شده اما هیچگونه اقدامی برای دفاتر مسافرتی صورت نمی گیرد، اظهار داشت: ما توقع داشتیم که بعد از کرونا دفاتر خدمات مسافرتی مورد حمایت قرار گیرند، اما نه فقط حمایتی از این صنف نشد بلکه اداراتی چون دارایی، بیمه، شهرداری و بخش های نظارتی زانوی خودرا بر گلوی دفاتر گذاشتند و گردشگری را کشتند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی افزود: ۲۵ درصد دفاتر ما در دوران کرونا تعطیل شدند و اگر حمایتی صورت نگیرد چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد دفاتر ما بعد از عید دیگر وجود نخواهند داشت.

دوایی افزود: به صورت میانگین ۲۰ هزار نفر در دفاتر خدمات مسافرتی درحال کار هستند که ضربه زیادی به این جامعه ۲۰ هزار نفری وارد شده و مطمئنا به تعطیلی کشیده خواهند شد و تنها عده ای خاص در این عرصه می توانند به فعایت خود ادامه دهند؛ در نتیجه این اتفاق گردشگری در کشور ما از بین خواهد رفت.

وی تصریح کرد: باید مسئولان کار جهادی انجام داده و گردشگری را زنده کنند؛ چونکه دیگر گردشگری نمی تواند به حیات خود ادامه دهد و اگر این اتفاق ادامه پیدا کند سال آینده گردشگری وجود نخواهد داشت و در ادامه آن انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز از بین خواهد رفت.

دوایی ضمن اشاره به این که محدود کردن اینترنت و پلت فرم ها تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی گذاشته است، اشاره کرد: تمام فعالیت ما در پیامرسان های داخلی صورت می گیرد اما ما نمی توانیم برای مسافران خارجی پیام رسانی داخلی نصب نماییم، بنابراین ارتباط با مسافران خارجی برای ما دشوار شده است.

وی افزود: برای حل این مشکل تقاضا کردیم که کامپیوترهای دفاتر آژانس های مسافرتی مستثنی شوند تا برای فعالیتهای خود محدودیتی نداشته باشند، اما اقدامی برای آن صورت نگرفت. بنابراین در طول این مدت دفاتر جهت استفاده از فیلترشکن ها هزینه میلیاردی کردند.

دوایی اضافه کرد: این اتفاقات موجب شد خیلی از کارمندان دفاتر خدمات مسافرتی شغل خودرا کنار بگذارند و مشغول به کار دیگری شوند که این مورد ما را با کمبود نیروی متخصص روبه رو کرده است. می توان اظهار داشت که تعامل با دنیای بیرون مشکلات را تا حدودی حل خواهدنمود.

عرضه بلیت های خارجی کم و تقاضا زیاد است

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی درباب وضعیت پروازهای داخلی و خارجی اظهار داشت: هم اکنون ایرلاین های خارجی با افزایش نرخ ارز، نرخ بلیت ها را نیز افزایش داده اند که اساسا بعد از عید مسافرت مردم و فروش کاسته می شود، در نتیجه درآمد دفاتر نیز کم شده و بااین وضعیت ادامه فعالیت برای ما دشوار است.

دوایی افزود: میزان پروازهای داخلی نیز کاهش یافته، برای اینکه قیمت پروازها کم و توجیه ایرلاین ها نیز پایین بودن قیمت است، دولت نیز اجازه افزایش قیمت نداده، در نتیجه پروازها را متوقف کرده اند. آنها نیز حق دارند، برای اینکه هزینه چند برابر شده اما قیمت بلیت تغییری نداشته است. اگر بلیت پروازهای داخلی را گران کنند، باردیگر افت شدیدتری ایجاد خواهد شد. اگر هم افزایش پیدا کند، شاید عرضه و تقاضا برابر شود، این در صورتی است که هم اکنون عرضه کم و تقاضا زیاد است.

منبع: